اخباربرترخودرو

عدم توازن تولید با ظرفیت جاده های کشور/ وقتی زیرساخت ها صنعت خودرو را همراهی نمی کند

به گزارش صنعت کار، وضعیت جاده ها و به طور کلی زیرساخت های حمل و نقلی در کشور آن طور که باید متناسب با صنعت خودرو پیش نرفته است. این موضوع می تواند در سال های پیش رو با توجه به افزایش تولیدهای سالانه صنعت خودرو مشکل ساز شود.

در حال حاضر نیز تاب آوری مسیرهای درون شهری پایتخت بسیار کاهش یافته و مردم ساعت های زیادی را در ترافیک های سنگین طی می کنند.  هرچند مدیریت ترافیک در کلان شهری همچون به دست مجموعه شهرداری و شورای شهر بوده و باید دید شهردار جدید و تیم شورای شهری که کلید مدیریت پایتخت را به دست گرفته اند چه برنامه ای برای این معضل دارند، اما در نگاهی کلان، توسعه و ایجاد زیرساخت های جاده ای در وظایف دولت بوده که می تواند با ایجاد مشوق هایی، سرمایه گذاران بخش خصوصی را راهی این حوزه کند.
البته موضوع تنها به اینجا ختم نمی شود، در سال های اخیر با وجود مشکلات فراوان در صنعت خودرو و تحریم های شدید علیه کشور، خودروسازان برنامه افزایش تولید را پیش رو خود گذاشته اند. درست یا نادرست بودن این برنامه آن هم در شرایطی که بازار خودرو در رکود غرق شده و زیان انباشته در این صنعت مدیران را گرفتار کرده، موضوع بحث نیست. در واقع سوال اصلی آن است که آیا جاده ها و بزرگراه های کشور در بخش های برون شهری و درون شهری امروز توان حجم جدیدی از خودروهای تولیدی را دارند یا گره ترافیک های جاده ای کورتر از قبل شده و ایمنی راه های بین شهری کمتر.
عادل مصدقی معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران و کارشناس این حوزه اظهار کرد: در حوزه استان تهران با افتتاح بزرگراه های جدید از جمله بزرگراه غدیر سیاست بر آن بود تا حجم ترافیک های بین شهری کاهش پیدا کند. همچنین احداث آزادراه های دیگر مانند همت نیز براساس همین سیاست اجرایی شد.
وی ادامه داد:  در حال حاضر از دیدگاه بنده زیرساخت های جاده ای کشور پذیرای افزایش تولید خودرو نخواهد بود. در این راستا باید به احداث کنارگذرها توجه ویژه داشت.
مصدقی بیان کرد: ایجاد کمربندی های کنار گذر در جاده های برون شهری می توان حجم ترافیک را کم کند اما به طور کلی توسعه زیرساخت های جاده ای متناسب با برنامه صنعت خودرو پیش نرفته است. به همین دلیل ما مجبور به استفاده از زمانبندی برای کنترل ترافیک هستیم یا باید با سرمایه گذاری احداث بزرگراه ها و کنار گذرهای جدید را در دستور کار قرار داد.
به گفته وی، با توجه به محدودیت های موجود در حوزه حمل و نقل یا باید به سراغ توسعه راه ها به زیر زمین رفت یا توسعه در ارتفاعات را اجرایی کنیم مانند دو طبقه کردن اتوبان ها. در غیر این صورت مشکل ترافیک عمیق تر از گذشته می شود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا