اخبارصنعت و معدن

افزایش ۱۴درصدی صادرات ایران به روسیه و آذربایجان در سال ۹۹

به گزارش صنعت کار، سید روح اله لطیفی در این باره اظهار داشت: با توجه به سیاست توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه بر اساس منافع مشترک، با وجود بحران کرونا و توقف فعالیت تجاری در اکثر مرزهای کشور در سال ۹۹ صادرات کشورمان به آذربایجان و روسیه افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۰۴میلیون و ۵۷۵هزار دلار به روسیه صادر شد که ۶۰۴هزار و ۵۸۷تن کالا که ۵۷درصد کل صادراتمان به روسیه بود از خاک آذربایجان به این کشور صادر شده است.

لطیفی توضیح داد:۳۴درصد به وزن ۳۶۰هزار و ۵۳تن از طریق مسیر جاده ای از مرزهای آستارا و بیله سوار با عبور از جمهوری آذربایجان از طریق مرز سامور وارد روسیه شدند، ۲۳درصد به وزن ۲۴۴هزار و ۵۳۴تن از طریق راه آهن جمهوری آذربایجان از مرز آستارا به سمت روسیه منتقل شد و ۴۴۶هزار تن که ۴۲درصد صادرات کشورمان به روسیه بود از طریق بنادر امیرآباد، فریدون کنار، نوشهر، انزلی و آستارا منتقل شد.

سخنگوی گمرک افزود : با وجود بحران کرونا و محدودیت های ناشی از آن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۱۴ درصد در وزن و حدود ۱۰ درصد در ارزش کالاهای صادراتی ایران به روسیه رشد داشته است که بدون تعامل سازمان های مرتبط با تجارت خارجی و همکاری دستگاه دیپلماسی به ویژه اقدامات سازنده سفارت کشورمان در باکو امکان پذیر نبود.

لطیفی در خصوص افزایش صادرات ایران به آذربایجان نیز توضیح داد:درسال ۹۹ یک میلیون و سه هزار و ۸۷تن کالا به ارزش ۵۱۰میلیون و ۹۸۷هزار دلار به آذربایجان صادر شد که نسبت به سال ۹۸از لحاظ وزنی ۱۱درصد و از لحاظ ارزش ۱۸ درصد افزایش صادرات داشتیم.

وی افزود: ۳۹۶هزار تن کالااز مسیر زمینی و مابقی از مسیر ریلی و دریایی به جمهوری آذربایجان صادرات کالای ایرانی صورت گرفته است.

لطیفی تاکید کرد : تهران – باکو با پیگیری سفارت کشورمان و تمام دستگاههای مرتبط با تجارت به سمت توسعه روابط اقتصادی و افزایش همکاری های اقتصادی پیش می روند که در راستای منافع متقابل نه تنها بر دو کشور تاثیر مثبت گذاشته است بلکه بر روابط تجاری و ترانزیتی کشورمان با روسیه و سایر کشورهای حوزه قفقاز و دریای مازندران نیز موثر بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص مسیر ترانزیتی آذربایجان به روسیه ضمن رد ادعای خروج روزانه ۳۰ کامیون از آستارا گفت: در سال گذشته حدود صدهزار کامیون کالای ایرانی را به کشور آذربایجان و یا از طریق این کشور به روسیه و سایر کشورها از مرزهای آستارا و بیله سوار منتقل کردند که سهم گمرک آستارا ۸۰هزار کامیون بود که روزانه به طور متوسط ۲۱۹ کامیون از این مرز در رویه های ورود موقت(۷۷کامیون) ،صادرات (۱۲۱کامیون) ، ترانزیت خارجی (۱۷کامیون) و خروج موقت (۵کامیون) کالا خارج شد و این میزان خروج در سه ماهه نخست امسال با عبور ۲۱هزار و ۷۵۳ کامیون به متوسط ۲۳۳ کامیون در روز رسید که به طور متوسط ۹۰ کامیون در رویه ورود موقت، ۱۱۵کامیدن رویه صادرات، ۲۵ کامیون کامیون در رویه ترانزیت خارجی و چهار کامیون در رویه خروج موقت از گمرک مرزی آستارا بوده است.

وی افزود:از آنجا که روسیه و آذربایجان تنها یک گذرگاه مرزی فعال دارند بنابراین در اندک روزهایی با محدودیت هایی برای عبور کامیون ها از این مسیر کوهستانی مواجه بودند که باشدت گرفتن کرونا و همزمانی ساخت و ساز در گذرگاه سامور روسیه، بعضا تراکم کامیون ها پشت این مرز افزایش می یافت که به صورت غیر مستقیم بر ورودی مرز آستارا نیز اثر می گذاشت تا کامیون ها در کشور مقابل و تا باز شدن مرز مشترک روسیه و آذربایجان سرگردان نشوند، البته همزمان توسعه مسیر ریلی توسط کشور آذربایجان در جبران این محدودیت نقش به سزایی ایفا کرد.

لطیفی افزود : صادرات کشورمان در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با روسیه ۳۰۰هزار و ۹۴۱تن به ارزش ۱۳۵میلیون و ۳۹۲هزار دلار و به کشور آذربایجان ۱۹۴هزار و ۸۰۷هزار تن به ارزش ۸۶میلیون و ۳۹۵هزار دلار بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: روسیه و آذربایجان در سال ۹۸ رتبه ۱۱و ۱۳مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را داشتند که در سال ۹۹ این رتبه به ترتیب به دهم و نهم رسید.

لطیفی ضمن رد ادعای فساد ۳۰۰ کانتینر میوه و تره بار در آذربایجان توضیح داد: این ادعا نه توسط سازمان های دخیل در حوزه تجارت تایید شده است و نه مستنداتی در این خصوص به سفارت و دستگاههای ذیمدخل ارائه شده است. بنابراین ضمن رد این ادعا به صاحبین کالا و فعالان حمل و نقل توصیه می شود که با تنوع بخشی به مسیرهای حمل به ویژه بهره مندی از حمل و نقل چند وجهی و حمل ونقل دریایی و ریلی با کانتینرهای یخچال دار از مزیت دریا و حنل ترکیبی برای صادرات به روسیه و اعضای اتحادیه اوراسیا استفاده کنند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا