اخبارخودرو

بررسی تاثیر بازار خودرو بر خدمات خودروسازان/ نقش دولت در تکمیل حلقه های زنجیره تامین

به گزارش صنعت کار، خدمات پس از فروش در صنعت خودرو را باید از حلقه های انتهایی این زنجیره دانست که منجر به رضایت هر چه بیشتر مشتریان می شود. درواقع به هر میزان خودروسازان در این حلقه عملکرد موفقی از خود به ثبت برسانند با کسب رضایت بیشتر از سوی مشتری می توانند حضور پررنگی در بازار فروش داشته باشند.

البته فراموش نکنیم حلقه خدمات پس از فروش زمانی رونق بیشتر پیدا می کند که بازار رقابتی باشد. متاسفانه وضع تحریم های ظالمانه و عدم همکاری خودروسازان بزرگ جهان با ایران، این رقابت پذیری را کاهش داده است. اما با این حال ارائه خدمات پس از فروش در شرایط فعلی بازار می تواند تمایل خرید از سوی مردم را افزایش دهد. البته نظر برخی کارشناسان بر این است که در شرایط فعلی که صنعت خودرو در رکود به سر می برد و قیمت گذاری ها دستوری است، توسعه خدمات پس از افروش در این زنجیره چندان به افزایش فروش خودروسازان نمی انجامد.
در این باره فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو  گفت: تا زمانی که قیمت ها واقعی نشود ارائه خدمات پس از فروش چندان معنی ندارد. درواقع ورود دولت به صنعت خودرو، زنجیره ارزش را ناقص کرده است.
وی ادامه داد: متاسفانه با چنین وضعیتی صنعت خودرو زنجیره کاملی در اختیار ندارد که حال به دنبال تقویت حلقه هایی از آن باشد. تا زمانی که بحث قیمت عامل تعیین کننده باشد مباحثی همچون خدمات پس از فروش یا کیفیت از موضوعاتی نیست که به دغدغه خودروساز تبدیل شود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: خدمات پس از فروش در بازار رقابتی معنا پیدا می کند. در آن زمان خدمات پس از فروش خود یک بازار جدید خواهد بود و به افزایش فروش خودرو نیز کمک خواهد کرد. در حال حاضر بازار خدمات پس از فروش ایران چندان در دست خودروساز نبوده و مردم نیز رضایت چندانی از آن ندارند.
زاوه در پایان تاکید کرد: به طور کلی می توان گفت در شرایط فعلی صنعت خودرو، توسعه خدمات فروش تاثیری بر بازار نخواهد داشت.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا