اخباربرترنفت و پتروشیمی

تحلیل فرانس ۲۴ از احداث خط لوله نفت گوره-جاسک ایران

به گزارش صنعت کار، تحلیلگران عقیده دارند پایانه نفتی جدید ایران که در این هفته بازگشایی شده اقدامی استراتژیک برای دور زدن تنگه هرمز و تقویت فروش نفت در صورت برداشته شدن تحریم‌های آمریکاست.

تهران در روز پنجشنبه این پایانه نفتی را در جاسک در دریای عمان افتتاح کرد تا نفتکش ها مجبور نباشند از تنگه هرمز عبور کنند. تنگه هرمز، آبراهی با کمتر از 40 کیلومتر پهنا در باریک ترین قسمت، محل مواجهه کشتی‌های وابسته به نیروی دریایی ایران و آمریکا در گذشته بوده است.

طبق گفته تحلیلگران، این اقدام ایران بی‌ثباتی قیمت جهانی نفت را کاهش نمی‌دهد ولی به تهران کمک می‌کند در صورت برداشته شدن تحریم‌های آمریکا، صادرات خود را افزایش دهد. اقدامی که بستگی به سرنوشت قرارداد اتمی برجام دارد.

افزایش تنش‌ها در تنگه هرمزکه محل عبور یک پنجم نفت دنیاست، باعث افزایش قیمت نفت در اوایل 2020 قبل از آغاز همه‌گیری کرونا شده بود.

طبق گفته یکی از تحلیلگران ریستاد انرژی:«اگر تهران بتواند از بندرجاسک صادرات داشته باشد تعداد نفتکش‌هایی که از مهمترین گذرگاه آبی جهان عبور می‌کنند کاهش خواهد یافت. بنابراین این پایانه جدید احتمالاً خطر افزایش قیمت نفت را پایین می آورد».

ایران، چهارمین تولید کننده بزرگ نفت اوپک، یک خط لوله 1000 کیلومتری برای انتقال نفت از گوره به جاسک در استان بوشهر است احداث کرده است.

پایانه نفتی خارگ هم یکی دیگر از پایانه های اصلی خلیج فارس است که دسترسی به آن از طریق تنگه هرمز امکان دارد.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا