اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

از اعمال فشار به چین تا دستیابی به توافق هسته ای/ آمریکا به دنبال افزایش قدرت چانه زنی در مذاکرات است

به گزارش خبرنگار صنعت کار، فشار بر شرکت های چینی واردکننده نفت ایران، ابزاری برای چانه زنی آمریکا خواهد بود تا هرچه زودتر تکلیف برجام را مشخص کند.

درواقع آمریکا سعی دارد با استفاده از این ابزرا وزنه خود بر سر میز مذاکره را سنگین تر کرده و بهای کمتری در مقابل بازگشت به برجام پرداخت کند.

آمریکا در نظر دارد فروش نفت ایران به چین را محدود کند تا با استفاده از فشار وارده ایران را زودتر بر سر میز مذاکره نشانده و دستیابی به توافق  را محقق کند، البته ممکن است چنین اقدامی منجر به خروج ایران از مذاکرات هسته ای شود.

واشنگتن در اوایل سال جاری میلادی به پکن اعلام کرد هدف آن احیای قرارداد اتمی برجام است و نیازی به مجازات شرکت‌های چینی به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا و خرید نفت ایران نیست.

این موضع آمریکا در حال حاضر با توجه به عدم اطمینان نسبت به از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم توسط ایران در وین و تردید نسبت به تمایل رئیس‌جمهور منتخب ایران برای ادامه مذاکرات قبلی یا آغاز دور جدید مذاکرات، تغییر کرده است.

چین در سال جاری میلادی به طور متوسط بین 400 تا 650 هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده است.

در روز پنجشنبه گزارش شد که شرکت نفت کنکورد چین یکی از اصلی‌ترین واسطه‌های عرضه نفت تحریم شده ایران و ونزوئلاست. به گزارش رویترز این شرکت نقشی مهم در صادرات نفت خام ایران ایفا می کند.

اما فراموش نکنیم هر نوع تنش سیاسی می تواند بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به افزایش یا کاهش قیمت نفت شود. سعید ساویز کارشناس نفت با اشاره به این موضوع به «صنعت کار» اظهار کرد: در ابتدا باید به این موضوع اشاره داشت که ایران سهم جدید در افزایش عرضه اوپک نداشته است اما هر تنش سیاسی ممکن است قیمت نفت را افزایش دهد. اما با توجه به اینکه ایران قرار نیست سهم خود را افزایش دهد، نمی توان درباره این موضوع که با حذف از بازار می توان جای آن را پر کرد با صراحت صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: پیش تر نیز به دلیل وضع تحریم ها، ایران از بازار کنار گذاشته شد اما این موضوع تاثیری بر قیمت های جهانی نداشت.

ساویز درباره سکوت چین دربرابر نظر مقامات آمریکایی نیز، بیان کرد: چین سعی بر حفظ منافع خود دارد. درواقع چین هیچگاه منافع خود را فدای برخی همکاری ها نخواهد کرد.

درحالی آمریکا از اهرم واردات نفت چین از ایران برای اعمال فشار استفاده می کند که محدود شدن صادرات نفتی ایران می تواند مشکلات حاصل از کسری بودجه 1400 را عمیق تر کند. اما آن طور که پیداست آمریکا با هر روشی به دنبال دستیابی به توافق است.

این کارشناس نفت در ادامه با اشاره به این موضوع ، افزود:  آمریکا به دنبال آن است که با ایران پای میز مذاکره بنشیند، اما می خواهد با اعمال فشار این کار سریع تر اجرایی شده و وزنه چانه زنی اش در این مذاکرات سنگین تر شود. دولت بایدن برخلاف ترامپ در تلاش برای دستیابی به توافق است و همین موضوع می تواند به آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران نیز کمک کرده که نقش مهمی در جبران کسری بودجه خواهد داشت.

 

کتایون ملکی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا