اخباربرترصنعت و معدن

سرمایه‌گذاری لازم برای تکمیل زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ چقدر است؟

به گزارش صنعت کار،زنجیره تولید فولاد به فرآیند تولید فولاد از استخراج سنگ آهن تا تولید شمش فولاد گفته می‌شود. به‌ طور کلی این زنجیره شامل استخراج سنگ آهن از معدن و سپس تبدیل آن به کنسانتره و ورود آن به بخش فولادسازی و در نهایت ورود به بخش نورد است.

طبق جدیدترین پایش طرح جامع فولاد، ظرفیت‌های ایجاد شده تا پایان سال ۹۹ شامل ۳۹.۴ میلیون تن ظرفیت تولید شمش فولاد، ۳۷.۱۸ میلیون تن آهن اسفنجی، ۶۶.۷۵ میلیون تن گندله و ۶۴.۱۱ میلیون تن کنسانتره است.

تولید محصولات این زنجیره تا پایان سال ۹۹ مشتمل بر تولید ۳۰.۷ میلیون تن فولاد خام، ۳۱.۱۴ میلیون تن آهن اسفنجی، ۴۶.۰۶ میلیون تن گندله، ۵۰.۰۶ میلیون تن کنسانتره و ۱۰۴.۱ میلیون تن سنگ آهن بود.

برای تکمیل زنجیره فولاد و رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ در مجموع نیازمند چهار میلیارد و ۴۰۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای ساخت واحدها هستیم. این در حالی است که تاکنون حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری مورد نیاز طرح های قابل تحقق برای ایجاد توازن در زنجیره تامین اعتبار شده است.

بر پایه این گزارش، میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های تولید فولاد خام ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون یورو، آهن اسفنجی یک میلیارد و ۴۵۷ میلیون یورو و گندله ۳۸۹ میلیون یورو است.

همچنین به منظور تکمیل واحدهای تولید کنسانتره سنگ آهن ۴۰۲ میلیون یورو و تامین زیرساخت‌ها واحدها ۱۲۸ میلیون یورو مورد نیاز است.

تکمیل زیرساخت‌های زنجیره فولاد

مطالعات طرح جامع فولاد کشور نشان می دهد که سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت‌های زنجیره تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام ۹ میلیارد و هشت میلیون یورو بوده که شامل تامین ریل، تجهیز بنادر، ساخت جاده‌ها، آب‌رسانی به واحدها، ساخت نیروگاه، خط و پست برق، گازرسانی و همچنین تجهیز معدن و اکتشافات است.

برپایه این گزارش، سه میلیارد و ۵۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای تکمیل زیرساخت‌های ریلی، ۸۹۵ میلیون یورو برای تجهیز بنادر، ۴۱۰ میلیون یورو برای ساخت و تجهیز جاده‌ها، ۸۶۸ میلیون یورو برای تامین آب واحدها، ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون یورو برای ساخت خطوط و پست‌های برق نیروگاه‌ها، ۶۵ میلیون یورو برای گاز رسانی و همچنین ۷۲۰ میلیون یورو برای تجهیز معدن و اکتشافات مورد نیاز است.

مطالعات طرح جامع فولاد کشور

مطالعات طرح جامع فولاد کشور با محوریت شرکت ملی فولاد ایران و ایمیدرو در سال ۹۳ تهیه شد. هشت سال متوالی است که این طرح با هدف رصد کردن وضعیت بازار فولاد و ارزیابی تحقق اهداف تدوین شده پایش می‌شود.

این طرح اکنون به عنوان یک سند بالادستی توسعه صنعت فولاد کشور مورد توجه ذینفعان زنجیره فولاد قرار دارد. با توجه به نتایج طرح جامع فولاد پیش‌نویس سند راهبردی صنعت فولاد کشور با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت در مرحله نهایی شدن است.

مطالعات اقتصادی و بازار، اکتشافات، استخراج، فرآوری مواد اولیه اصلی و نهاده‌های تولید، زیرساخت‌ها، انرژی، فناوری و بومی‌سازی، سرمایه‌گذاری واحدهای زنجیره فولاد و زیرساخت، محیط زیست، ایمنی و سلامت شغلی، مکان یابی و جانمایی واحدهای فولادی، برنامه عملیاتی توسعه زنجیره فولاد و استراتژی توسعه، مهمترین محورهای مطالعات طرح جامع فولاد کشور را تشکیل می‌دهند.

مطابق آمارهای جهانی، ایران در سه سال گذشته در جایگاه دهم در بین ۵۰ کشور تولیدکننده فولاد در جهان قرار دارد. در سال ۲۰۲۰ میلادی چین، هند، ژاپن، ایالات متحده آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل، مقام‌های نخست تا نهم را در این رده بندی در اختیار داشتند.

بررسی وضعیت زنجیره فولاد و موازنه آن در سال ۹۲ بر اساس ظرفیت های اسمی حاکی است: در آن سال در گندله با ۹ میلیون تن کمبود، در کنسانتر با سه‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن کمبود و در آهن اسفنجی با ۴۰۰ هزار تن کمبود مواجه بودیم، اما موازنه زنجیره فولاد در سال ۹۹ حاکی از مازاد ۴۰۰ هزار تنی در تولید کنسانتره سنگ آهن، مازاد ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تنی در گندله و مازاد ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تنی در آهن اسفنجی است.

پیشتر «وجیه‌الله جعفری» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به ایرنا گفت: با توجه به تامین عمده سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز، دستیابی به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ و تولید سالیانه ۵۵ میلیون تن فولاد امکان‌پذیر است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا