اخبارخودرو

کاهش خودروهای غیرتجاری با پروژه های داخلی سازی/ دست کوتاه تولیدکنندگان به مواد اولیه با تحریم های داخلی

به گزارش صنعت کار،افزایش دوباره تعداد خودروهای غیرتجاری که درصد زیادی از آن ها درگیر تامین قطعات های تک هستند این روزها به چالش جدی صنعت خودرو تبدیل شده اما قطعه سازان‌معتقدند دلیل اصلی این روند خودروسازان هستند که با عدم پرداخت بدهی های خود مانع از امکان تامین خرید مواد اولیه شده اند در همین تحریم های داخلی نیز مزید بر علت شده و موانع گمرکی را باید از اصلی ترین آن ها دانست. در این میان این پرسش مطرح می شود که نقش میزهای داخلی سازی در کاهش تعداد خودروهای غیرتجاری چیست؟

پروژه هایی که تاکنون صرفه جویی ارزی بالایی به همراه داشته و توانسته وابستگی ها را تا اندازه زیادی کاهش دهد.
مهدی مطلب زاده، رییس کمیته ساخت داخل انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به جلسه مشترک با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص برپایی میز پنجم داخلی سازی صنعت قطعه می گوید: با وجود انجام مقدمات کار هنوز زمان مشخصی برای آغاز فعالیت میز پنجم تعیین نشده که به نظر می رسد تعطیلی های پی در پی و کمبود برق از اصلی ترین دلایل این تاخیر است.
وی با تاکید بر این که پس از تعطیلی ها به طور قطع پیگیر برگزاری میز پنجم داخلی سازی خواهیم بود، اظهار می کند: این در حالیست که اصلا مشخص نیست که قصد تعیین تاریخی برای آغاز به کار این میز را دارند یا خیر.
نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در ادامه در خصوص اثرات داخلی سازی در کاهش میزان خودروهای ناقص اظهار می کند: در حال حاضر تعداد خودروهای ناقص در کف کارخانه ها از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو فراتر رفته و به عبارت بهتر به حدود ۱۵۰ هزار دستگاه رسیده اما یکی از اصلی ترین دلایلی که این رقم بیش از این میزان نرسیده،انجام پروژه های داخلی سازی بوده که تا به امروز انجام شده است.
وی ادامه می دهد: تداوم پروژه های داخلی سازی تا به امروز کمک زیادی به کاهش تیراژ خودروهای غیرتجاری کرده و باعث شده تا خودروهای ناقص کمتری در پارکینگ خودروسازان را شاهد باشیم و وابستگی ها به میزان چشمگیری کاهش یابد.
مطلب زاده با اشاره به کمک های زنجیره تامین و صنعت قطعه به صنعت خودرو اظهار می کند: این کمک ها باعث شد تا خودر‌وسازان تولید را در سال گذشته و همچنین سال جاری افزایش دهند اما دلیل تولید خودروهای ناقص را باید به مشکلات گمرکی و عدم ترخیص به موقع قطعات نسبت دهیم این در حالیست که میکروچیپ ها در سراسر دنیا با کمبود مواجه شده اند که اثر خود را بر صنعت خودرو ایران نیز گذاشته است.
وی می افزاید: با افزایش فناوری در تولید خودروها نیاز به قطعات با فناوری بالا نظیر ایربگ نیز افزایش می یابد که این قطعات نیازمند میکروچیپ است بنابراین با وجود افزایش نیاز به مصرف این قطعه، تولیدکنندگان محدودی دارد بنابراین بخش بزرگی از دلیل تولید خودروهای ناقص را باید به این موضوع نسبت داد.
رییس کمیته ساخت داخل انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که در حال حاضر عدم پرداخت ها باعث شده تا قطعه سازان قادر به تامین مواد اولیه نباشند، می گوید: از این رو شاهد هستیم برخی از خودروهای ناقص با کمبود قطعاتی به غیر از قطعات های تک روبرو هستند .
این در حالیست که بورس کالا نیز در حال محاسبه و فروش با قیمت های جهانی است و حتی در برخی موارد قیمت کالاهای موجود در بورس از قیمت های جهانی گرانتر تمام می شود بنابراین همه این موارد دست به دست هم می دهد تا قطعه ساز هم قادر به تحویل به موقع قطعات نباشد.
وی می افزاید: اما با این حال درصد کمی از خودروهای ناقص مشکلی به غیر از قطعات های تک دارند که عمده مشکل در این‌ زمینه به موانع موجود در مسیر تامین مواد اولیه و کمبود نقدینگی برمی گردد چرا که در حال حاضر مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان به ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
مطلب زاده در ادامه تحریم های داخلی را مشکل اصلی تولیدکنندگان عنوان و تصریح می کند: عدم انتقال به موقع منابع مالی برای خرید قطعات و مواد اولیه و عدم ترخیص به موقع آن ها در صورت خرید تولید را به تعویق انداخته و باعث می شود تا قطعه ساز قادر به انجام تعهدات خود نباشد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا