اخباربرترصنعت و معدن

توجه به نظارت و حمایت در آزادسازی پهنه‌های معدنی

به گزارش صنعت کار، محمدباقر درّی با بیان این‌که بهتر است در راستای آزادسازی پهنه‌ها به دو موضوع نظارت و حمایت توجه اساسی شود، گفت: پهنه‌هاییکه از طریق ژئوفیزیک هوایی مورد مطالعه قرار می‌گیرند باید به گونه‌ای باشند که تناسبی بین هزینه‌ای که انجام می‌دهند و بهره‌ای کهعاید سرمایه‌گذاری می‌شود، ایجاد شود.

به گفته وی،  اساساً برای پهنه تعریف درستی ارائه نشده  این که پهنه‌ها با محدوده‌های اکتشافی چه تفاوتی دارد و از نظر  وسعت بایدمشخص شود و چه تعاریفی شامل پهنه می‌شود و تناسبی بین وسعت پهنه و تعداد آنومالی‌های که در اختیار سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد،وجود ندارد.

درّی با تاکید بر این‌که در آزادسازی پهنه‌ها باید به دو موضوع نظارت و حمایت توجه اساسی شود، افزود:  نظارت یعنی کار مطالعهاکتشافی پهنه بر اساس شرح خدماتی که برای هر کدام از زون‌های ساختاریرسوبی تعریف شده با نظارت حوزه معاونت معدنی بهدرستی اجرا شود.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ادامه با تاکید بر ضرورت حمایت از پهنه‌ها خاطرنشان کرد: در پایانمطالعه هر  پهنه پنج محدوده  در مجموع به وسعت ۲۵۰ کیلومتر مربع  در اختیار سرمایه‌گذار یا مطالعه‌کننده قرار می‌گیرد ولی امکان اخذپروانه اکتشاف با وجود موانعی از قبیل  محیط‌زیست، منابع‌طبیعیومشکل است.

وی ادامه داد: بر همین اساس واگذاری محدوده‌های معرفی شده  پهنه  باید تا زمان اخذ ۵ پروانه اکتشاف بهتر است محفوظ بماند.

درّی، با بیان اینکه تعریف درستی از پهنه‌ها ارائه نمی‌شود، تصریح کرد: این موضوع نیاز به بررسی دارد و یکی  از ایراداتی که به پهنهها وارد می‌شود آن است که  همه پهنه‌ها با وسعت‌های مختلف به یک شکل نگاه می‌شود و برای تمامی پهنه‌ها با ابعاد مختلف، تعدادآنومالی‌های یکسانی را تعریف می‌کنند.

وی با بیان این‌که مشخص کردن پهنه‌ها با چالش‌های عدیده‌ای مواجه است، گفت: وسعت پهنه‌ها و هزینه‌کرد با تعداد آنومالی‌ها هماهنگیندارد و پهنه‌های وسیع‌تر باید امتیاز بیشتری داشته باشد، یعنی تعداد و وسعت آنومالی که در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد، بایدبیشتر شود.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تاکید بر این‌که مطالعه پهنه‌ها باید تکمیل ادامه کارهای قبلی باشد واز دوباره‌کاری خودداری شود، افزود: برای مثال اگر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سطحی از کشور مطالعه  پهنه‌ایرا در دستور کار قرار داده، بایستی این مطالعه تکمیل کارهای قبلی باشد و مقیاس کار را افزایش دهد و اطلاعات پایه را تکمیل کند تامطالعه جدیدی برای کشور باشد.

محمدباقر درّی با بیان این‌که در کشور اطلاعات تحت‌الارضی ضعیف است و ما نیاز به مطالعات ژئوفیزیک هوایی داریم، گفت: آنچه موردتوجه قرار می‌گیرد آن است که پهنه‌هایی که از طریق ژئوفیزیک هوایی  مورد مطالعات قرار می‌گیرند مانند پهنه‌های معمولی مورد بررسیقرار می‌گیرند، اگرچه از زمان حضور آقای کشاورز در معاونت معدنی وزارت صمت دیدگاه مثبتی نسبت به پهنه‌ها ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: پهنه‌هایی که از طریق ژئوفیزیک هوایی مورد مطالعه قرار می‌گیرند باید به گونه‌ای باشند که تناسبی بین هزینه‌ای کهانجام می‌دهند و بهره‌ای که عاید سرمایه‌گذاری می‌شود وجود داشته باشد؛ به عبارتی ارتباط بین وسعتی که در اختیار مطالعه‌کننده وتعداد آنومالی‌هایی که در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد، ایجاد شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا