اخباربرترخودرو

اهمال کاری دولت در ترخیص 2300 خودروی دپویی/ سرنوشت ترخیص خودروها به دولت سیزدهم گره خورد

به گزارش صنعت کار، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در تازه ترین اظهارات خود از تحویل خودروهایی که مدت زمان ماندگاری آنها در گمرک گذشته به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خبر داده و اظهار کرده وزیر کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست صدور دستوری مبنی بر تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در بنادر و گمرکات را مطرح کرده این در حالیست که بدون شک تصمیمی اخذ نخواهد شد چرا که اگر دولت قصد به سرانجام رساندن این وضعیت را داشت در مدت زمان طولانی تحت اختیار خود می توانست تصمیم جدی در این زمینه اخذ کند.

به گفته مدیران گمرک، خودروهای رسوبی در گمرکات به دودسته خودروهای دارای مشکل و پرونده قضایی و خودروهای فاقد این شرایط هستند که در خصوص خودروهای دسته دوم گمرک خواستار تعیین تکلیف آن ها شده است ضمن آن که اگر نتیجه رسیدگی مرجع قضایی قرار منع پیگرد یا رأی برائت باشد، خودروهای موضوع حکم قضایی، بدون قید زمان ترخیص خواهند شد.
بر اساس مصوبه سال 97 که از سوی هیات وزیران به تصویب رسید اجازه داده شد تا صدور ثبت‌سفارش، برای تمام خودروهایی که قبل از ممنوعیت، در مناطق و گمرکات کشور موجود بودند، انجام شود که این امر شامل افتتاح ثبت‌سفارش، تمدید آن و نیز ویرایش ثبت سفارش‌های خودرو بوده است. این مصوبه‌ که به پیشنهاد گمرک به هیات‌وزیران داده شد تنها در خصوص تمدید مهلت ترخیص خودروهای رسوبی بود.
حال در چنین شرایطی این پرسش مطرح می شود که میراث دولت دوازدهم در زمینه ترخیص خودروهای وارداتی برای دولت آینده چیست؟
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر این که دولت تدبیر و امید توان حل مشکل ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات را نداشت و این روند باعث شد تا امروز و در پایان فعالیت این دولت در حدود دو هزار و 300 دستگاه خودرو در گمرکات کشور بلاتکلیف باقی بماند، می گوید: این شرایط در حالیست که دولت دوازدهم به غیر از خودروهای فاقد ثبت سفارش، توان حل این مشکل را داشت اما با کمال تاسف این کار را نکرد تا این معضل تبدیل به استخوان لای زخم برای دولت آینده باشد.
وی می افزاید: 927 دستگاه از خودروهای دپویی فاقد ثبت سفارش هستند اما دولت توان حل مشکل آن ها و ترخیص را داشت این در حالیست که علاوه بر این تعداد حدود100 دستگاه در گمرکات که با احتساب سایر خودروها 1150 خودرو به راحتی قابلیت ترخیص و حل مشکل را داشتند.
دادفربا تاکید بر این که بهانه دولت برای عدم ترخیص خودروها نداشتن ثبت سفارش و نرسیدن به مهلت مقرر مصوبه تدوین شده از سوی هیات وزیران بوده است، اظهار می کند: محدود بودن زمان مصوبه و عدم همکاری دستگاه های مرتبط منجر به عدم ترخیص خودروها و باقی ماندن آن ها در گمرکات شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه می دهد: بر اساس اظهارات گمرک مصوبه هیات وزیران تا 31 خردادماه 97 مهلت و ترخیص خودروها تا این زمان امکان داشت این در حالیست که در آن بازه زمانی تاکید کردیم که زمان مشخصی برای پایان مصوبه تعیین نکنند چرا که به طور قطع به دلیل بی نظمی ها امکان ترخیص در مهلت مقرر وجود نخواهد داشت.
وی با بیان این که سرنوشت این خودروها به دولت سیزدهم گره خورده است، تصریح می کند: دولت بعد می تواند همه این خودروها را با صدور یک مصوبه در دولت پس از احراز به صاحبان آن واگذار کند چرا که اشخاص، افراد و شرکت ها دارندگان این خودروها به شمار می روند.
دادفر یادآور می شود: اگر دولت بعد تصمیمی مبنی بر واگذاری این خودروها به مردم نگیرد می تواند این خودروها را به عنوان اموالی که صاحبان آن برای ترخیص مراجعه نکرده اند ، به سازمان اموال تملیکی تحویل دهد.
 این در حالیست که معاون فنی گمرک ایران اعلام کرده با توجه اینکه این خودروها بیشتر در مناطق ویژه و آزاد مانند بندر امام دپو شده‌اند، وظیفه سازمان مسئول مناطق است که آمار خودروهای متروکه را به گمرک اعلام کند تا اگر مدت زمان ماندگاری این کالاها در مناطق سپری شده باشد، گمرک اظهارنامه متروکه صادر کند و در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار دهد. در این میان خودروهایی که مراجع قضایی در حال رسیدگی هستند در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار می‌گیرند تا تعیین از نظر رسیدگی به پرونده تعیین تکلیف شوند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا