اخباربرترخودرو

از فرسودگی ناوگان حمل و نقل بین المللی تا از دست دادن بازارهای صادراتی

به گزارش صنعت کار،مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: اگر نوسازی ناوگان در ایران به خوبی اجرا نشود در آینده ممکن است برای ورود کامیون‌داران ایرانی به کشورهای اروپایی به مشکل برخورد کنیم و هم اکنون کامیون‌داران روسی و ترک برنده رقابت در بازار حمل‌ونقل بین‌المللی هستند.

درواقع عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری می تواند به حوزه اقتصادی نیز آسیب جدی وارد کند.
در حال حاضر ناوگان حمل و نقل تجاری در بخش کامیون ها از فرسودگی رنج می برد، اتفاقی که نه تنها حوزه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده بلکه منجر به افزایش آلودگی هوا، هزینه های تعمیر و نگهداری و همچنین کاهش ایمنی اثر گذار است.
اما این بار عدم حمایت دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و همراهی خودروسازان در طرح های تشویقی عواقب دیگری به همراه خواهد داشت.
 جواد هدایتی مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این باره گفته است،اگر کامیون‌های ایرانی نوسازی نشوند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد و حتی ممکن است که در آینده امکان ورود به اروپا را نداشته باشند یا با جرایم سنگینی مواجه شوند. البته اروپایی‌ها در حال حاضر از این استانداردها نیز عبور کرده‌اند و در حال نوسازی ناوگان خود با خودروهای برقی هستند و به تدریج می‌خواهند در راستای حمل‌ونقل سبز خودرهای سوختی را حذف کنند بنابراین اگر نتوانیم شرایط آن‌ها را که در حالت حداقلی استاندارهای آلایندگی ناوگان حمل و نقل است، تامین کنیم قطعا ناوگان ما نمی‌تواند در آینده به مبادلاتشان با اروپایی‌ها ادامه دهند و مجبور خواهیم شد که از ناوگان کشورهای دیگر استفاده کنیم.
این در حالی است که صنایع مختلف کشور از جمله صنعت فولاد به دنبال توسعه بازارهای صادراتی خود به ویژه در کشور های اروپایی هستند. اما چنین اتفاقی بازارهای بدست آمده را به رقبا واگذار می کند.
البته فراموش نکنیم نوسازی ناوگان حمل و نقل ترانزیتی در گرو رونق اقتصادی است مه بسترهای آن باید از سوی دولت ایجاد شود تا در ادامه این رونق و در پی تقاضای بالا برای بازار خودروهای تجاری، خودروسازان نیز وارد عمل شوند.
چندی پیش در این باره سعید مدنی مدیر عامل اسبق  گفت: حمل و نقل تجاری ما زمانی رونق پیدا می کند که وضعیت اقتصادی درست شود. ما در شرایطی هستیم که به دلیل وجود تحریم ها با رکود در اقتصاد مواجه شده ایم.

وی ادامه داد: البته در این زمینه دولت مشوق هایی را در نظر گرفته و چندین بار اطلاع رسانی شد اما متاسفانه شاهد رونق نبودیم.

به گفته مدنی، کاری که امروز می توان برای رونق این حوزه انجام داد ، نوسازی ناوگان تجاری کشور است. متاسفانه ناوگان تجاری در حال حاضر به شدت فرسوده شده که این موضوع بر افزایش مصرف سوخت نیز اثر گذار است و حوادث بسیاری در این حوزه رخ می دهد.

در صورت توجه به نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری، علاوه بر افزایش هزینه های جانبی در حوزه صادرات و واردات نیز با مشکلات جدی مواجه می شویم. نوسازی ناوگان حمل و نقل از موضوعاتی است که دولت جدید باید به آن توجه ویژه داشته و با ارائه تسهیلات، صاحبان این وسایل نقلیه را تشویق به نوسازی کند.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا