اخبارخودروویژه ها

ثبتارش باز است اما تاییده داده نمی شود/ آغاز زیرپوستی ممنوعیت واردات خودرو


به گزارش صنعت کار، خبرهای متعددی حول ممنوعیت واردات کالاهای غیر ضروری شنیده می شود که دراین میان خبر ممنوعیت واردات خودرو دور از واقعیت نبوده و شنیده می شود که در آینده ای نزدیک دیگر خودرو هم وارد کشور نخواهد شد.

خودروهای وارداتی که تا همین لحظه حجم زیادی از سهم بازار خودرو را در دست دارند و گرچه طی یکسال گذشته با ممنوعیت ثبت سفارش و محدودیت واردات در برخی مدل ها و برندها همراه می گذرد، اما هنوز زنده هستند.

با این حال اما طی ماه های گذشته به ویژه از ابتدای امسال، قیمت خودروهای وارداتی به واسطه نا به سامانی بازار ارز، با دوبرابری و در برخی مدل ها با افزایش حدود 80 درصدی قیمت ها مواجه شده اند. اما در این میان بازهم تعدادی خودرو وارد شده و بازار وارداتی ها هنوز نفس می کشند.

در این آشفته بازار اما، زمزمه های ممنوعیت واردات خودرو آن هم در آینده ای نزدیک و پیش از آغاز مهلت سه ماهه ترامپ در مردادماه به گوش می رسد که شاید واردات خودرو نیز به جرگه کالاهای ممنوعه پیوند خورد و به طور کلی درهای ورودی کشور به روی خودروهای خارجی بسته شود.

اما فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه به خبرنگار خودروکار اظهار کرد: در حال حاضر خبر ممنوعیت واردات خودرو به طور قطع اعلام نشده است، اما هنگام ثبت سفارش خودرو، سفارش ها تاییدیه کارشناسی نمی گیرند، اما درظاهر ثبت سفارش باز است.

او ادامه داد: به نظر می رسد تصمیم گیری ممنوعیت واردات در حال حاضر اشتباه است. چرا که با توجه به تعرفه واردات فعلی و نرخ ارز آزاد، اکنون ثبت سفارش محدود با ممنوعیت واردات فرق چندانی ندارد. زیرا فعلا ارز 4200 تومانی در اختیار وارد کنندگان نیست تا سفارش های خود را ثبت کنند.

به گفته زاوه، به نظر می رسد اعلام رسمی ممنوعیت واردات خودرو تنها جو روانی به بازار خودرو منتقل می کند و قیمت ها را از آنچه اکنون هستند، فراتر می برد.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: پرسش اصلی اینجا است که چرا با وجود محدودیت های خرید ارز و آشفته بازار خودرو، بازهم به برخی از متقاضیان رانت داده می شود و باید سایر متقاضیان در صف خرید بمانند.

به گفته او، ادامه این روند باعث می شود تا نرخ ها با افزایش بیشتر و بازار با آشفتگی بیشتری مواجه شود.

زاوه با اشاره به تکرار ماجرای محدودیت واردات و عدم شفافیت تصمیم گیری های دولت تصریح کرد: دولت در تصمیم گیری های اقتصادی شفافیت ندارد و دیگر این وضعیت خسته کننده شده، چرا که در این میان مردم و بازار بیشترین ضرر را متحمل می شوند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه دولت بر عدم شفافیت و ادامه این مسیر اصرار دارد، تاکید کرد: اگر دولت مدعی است اکنون شرایط ویژه است، پس چرا همواره برای عده ای خاص ویژه بوده و تنها برخی دلار 4200 دریافت کرده و مابقی توان دریافت آن را ندارند.

او بر این باور است: اگر قرار است واردات یا عدم واردات اجرایی شود، پس باید شرایط آن برای همه فراهم شود.

زاوه با اشاره به اینکه اگر ارز آزاد به واردکنندگان برسد و وارد کنندگان حتی با ارز غیر از 4200 تومان نیز توان خرید خودرو داشته باشند، به طور طبیعی افزایش هزینه ها و کاهش تقاضا خود محدود کننده واردات خواهد بود و تبعات آن کمتر از زمان ممنوعیت ارز خواهد شد. در غیر اینصورت، احتمال افزایش بی رویه قیمت ها وجود دارد.

به گزارش خودروکار، از روز چهارشنبه که خبرهای ممنوعیت واردات برخی اقلام منتشر شده است، زمزمه های ممنوعیت واردات خودرو نیز بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد. لازم به ذکر است با پیگیری های خبرنگار خودروکار، تا این لحظه هنوز هیچ یک از مقامات وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت این خبر را تایید یا تکذیب نکرده اند.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا