اخباربرترخودرو

از فاصله استانداردی تا خطای انسانی/ مقصر جان هایی که جاده ها می گیرند، کیست؟

به گزارش صنعت کار، هرچند استانداردهای ایمنی به کار رفته در خودروسازی می تواند در کاهش حوادث اثر گذار باشد اما در این میان نباید سهم فرهنگ رانندگی را نادیده گرفت. هرچند صنعت خودروسازی به دلیل وضع تحریم ها نمی تواند خود را آن طور که باید با استانداردهای جهانی مطابقت دهد اما در این میان فرهنگ رانندگی درست نیز نقش مهمی در کاهش حوادث خواهد داشت.

سعید مدنی مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به میزان تلفات ناشی از تصادفات و نقش استانداردهای ایمنی خودروهای تولیدی در کشور گفت: پایه عمده خودروهای تولیدی در کشور برای 2 یا 3 دهه گذشته است که امروز بخش زیادی از تیراژ خودرو را به خود اختصاص داده و به طور معمول تغییر خاصی در آنها رخ نداده است. البته در هر دوره زمانی که یک پلتفرمی برروی یک خودرو رخ می دهد، به طور معمول استانداردهای روز تا حد امکان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: اما به هر حال ما دارای آزمایشگاه های کامل تست تصادفات نبوده و این و خودروها معمولا برای تست و به صورت نمونه به کشورهای دیگر ارسال می شوند. البته بنا بر این است که استانداردهای جهانی در طراحی ها لحاظ شود به طوری که در ابتدای دهه 90  تغییراتی برروی بدنه پراید صورت گرفت یا در مورد دیگر خودروهای تولیدی ایران خودرو  بخش زیادی از مسائل مربوط به ایمنی رعایت می شود.
به گفته مدنی، مسئله مرگ و میر تا حدی به سیستم ایمنی خودرو مربوط می شود. برخی از خودروها از ایمنی کمتری برخوردار بوده و بسیاری از آنها شاید برای جاده ها و اتوبان ها با سرعت بالا طراحی نشده اند. به عنوان ثمثال سرعت باید در خودرهای پژو پراید رعایت شود.
وی تصریح کرد: البته تاجایی که تحریم ها اجازه داده، خودروسازان برروی سیستم ایمنی خودروها کار کرده اند. در نهایت می تواند گفت موضوع ایمنی فراموش نشده اما اقدامات فعلی هم کافی نخواهد بود و با استانداردهای روز جهانی چندان تطابق ندارد.
مدنی درباره علت این موضوع گفت: اصلی ترین علت بحث قیمت ها است. به روز رسانی خودروها در همه ابعاد نیازمند ارتباطات جهانی و تامین قطعات دارد که در نهایت منجر به افزایش قیمت خودرو می شود اما در مقابل قیمت خودرو با محدودیت هایی مواجه است که می تواند مانع این به روز رسانی شود.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: البته در مورد حوادث جاده ای باید گفت جاده ها و ایمنی سهم اندکی در مقابل خطای انسانی دارند. واقعیت آن است که فرهنگ رانندگی به طور کامل ایجاد نشده و بسیاری از کسانی که اولین بار است که رانندگی می کنند به طور معمول موارد ایمنی را رعایت نمی کنند. آمار نیز حاکی از آن است که بیش از 70 درصد مرگ و میرها در تصادفات به دلیل خطاهای انسانی است.
مدنی افزود: بخش دیگر از مرگ و میر تصادفات مربوط به متورسیکلت ها است که متاسفانه هنوز نتوانستیم برای استفاده از کلاه ایمنی آنها را ملزم کنیم.
وی تصریح کرد: در صورتی که وضعیت بهتر و استاندارد های لازمه اجرایی شود، بخشی از مشکلات و این حوادث تعدیل خواهد شد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا