اخبارصنعت و معدن

بازیافت آلومینیوم برای سرمایه گذاری

به گزارش صنعت کار، اگرچه می‌توان آلیاژهای پرکاربرد آلومینیوم را از شرکت‌های تامین‌کننده معتبری چون آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) خریداری کرد، امکان تهیه ضایعات این فلز و بازگشت آن به چرخه تولید نیز وجود دارد.

از فواید بازیافت آلومینیوم، می‌توان به مزایای اقتصادی و زیست محیطی اشاره داشت. بازیافت این فلز به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند. آلومینیوم بازیافت شده خواصی مشابه با آلومینیوم اولیه دارد و با افت کیفیت مواجه نخواهد شد.

در ادامه این مقاله به بررسی اهمیت بازیافت آلومینیوم، روش‌های این فرایند و به طور خاص، مزایای بازیافت آلومینیوم برای سرمایه گذاری خواهیم پرداخت.

اهمیت بازیافت آلومینیوم

آلومینیوم، یکی از پرکاربردترین فلزات در صنایع مختلف خودروسازی، ساختمان سازی، کشتی سازی، هواپیماسازی، خطوط انتقال و صنایع غذایی است. سال‌هاست که علاوه بر استفاده از منابع طبیعی برای تولید محصولات آلومینیومی، بازیافت این فلز مورد توجه قرار گرفته است.

بر خلاف فرایند تولید از بوکسیت آلومینیوم، در بازیافت قراضه آلومینیوم هزینه‌ها کاهش می‌یابند. در چنین فرایندی نیازی به تصفیه آلومینیوم نیست و از سود سوزآور که ماده‌ای خطرناک و سمی است، استفاده نمی‌شود. به همین علت فلوئور تولید نشده و آلودگی‌ها کاهش می‌یابند.

به طور کلی، انرژی مصرفی در بازیافت ضایعات آلومینیوم و تولید آن از بوکسیت بسیار کمتر است و تقریبا 90 تا 95 درصد از این انرژی ذخیره می‌شود. از طرفی، عدم بازیافت قراضه آلومینیوم و دور زیر آن در سطل‌های زباله، انتقال و جایگزینی این ضایعات با ماده اولیه بوکسیت خود موجب هدر رفت میزان زیادی از انرژی می‌شود.

در بازیافت ضایعات آلومینیوم نیازی نیست نگران از دست رفتن کیفیت قطعات تولیدی باشید، چرا که کیفیت تحت تاثیر بازیافت قرار نمی‌گیرد و تنها به ترکیب اولیه وابسته است.

موارد ذکر شده، به عنوان اصلی‌ترین مزایای بازیافت آلومینیوم، ضایعات این فلزات را مهم می‌کند.

ضایعات آلومینیوم و تاثیر بر محیط زیست

تولید سالانه میلیون‌ها تن گاز گلخانه‌ای، یکی از آسیب‌های صنعت آلومینیوم است. مطابق با گزارش موسسه بازیافت کانتینر، با اینکه ظروف آلومینیومی تنها منجر به تولید 1.4 درصد از هر تن زباله می‌شوند، 14.1 درصد از گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید ظروف جایگزین با استفاده از بوکسیت را به دوش می‌کشند.

بخشی از دو گاز سمی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن در هوا نیز، با تصفیه آلومینیوم منتشر می‌شود. به علاوه، برای جایگزینی هر تن قوطی آلومینیومی باید 5 تن سنگ معدن بوکسیت استفاده شود که خود به خرد کردن، شسته شدن و فرایند تصفیه نیاز دارد. محصول فرایندهای یاد شده حدود 5 تن سوزاننده است که با آلوده کردن آب‌های زیرزمینی و سطحی، سلامت انسان و حیوانات را به خطر می‌اندازد.

طرح بازیافت آلومینیوم و سرمایه‌گذاری بر آن

به طور کلی بازیافت فلزات از جمله فعالیت‌های پر سود در جهان است که با کاهش مصرف انرژی و استفاده از منابع اولیه، از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. آلومینیوم فلزی ارزشمند است که پس از فولاد بیشترین کاربرد را در سراسر جهان دارد.

ضایعات آلومینیوم را می‌توان مجددا ذوب کرد و به چرخه تولید بازگرداند. با کمک آلومینیوم بازیافت شده می‌توان قوطی‌های آلومینیومی، انواع پروفیل آلومینیوم و درب و پنجره تولید کرد.

بازیافت آلومینیوم هیچ محدودیتی ندارد. می‌توان بارها و بارها این فلز را بازیافت کرد، بدون آن‌که خواص خود را از دست دهد. از طرفی، سرعت بازیافت این فلز بالاست.

بازیافت قوطی آلومینیوم و دیگر محصولات تولید شده از این فلز، سریع، ارزان و تاثیرگذار بر محیط‌زیست و اقتصاد است. بالا بودن سود ذوب آلومینیوم قراضه، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. می‌توان بلافاصله پس از مصرف قوطی‌های نوشیدنی یک سوپرمارکت، آن‌ها را به خط تولید بازیافت آلومینیوم فرستاد و پس از تولید مجدد قوطی، در مدت کوتاهی آن را دوباره در فروشگاه ملاقات کرد! به طور تقریبی در هر سال می‌توان 6 بار آلومینیوم را بازیافت و از آن در تولید محصولات جدید استفاده کرد. صرفه اقتصادی و زیستی تولید قوطی‌های آلومینیومی ناودان سقف، وسایل آشپزخانه، قوطی‌های نوشیدنی و … از منابع معدنی بوکسیت صرفه اقتصادی بسیار بالاتری دارد. شایان ذکر است که با بازیافت آلومینیوم قیمت این محصولات نیز کاهش می‌یابد.

آیا تمام ضایعات آلومینیوم بازیافت می‌شود؟

اولین نکته در خصوص بازیافت ضایعات آلومینیوم این است که بدانیم، تمام ضایعات قابل بازیافت نیستند. به عنوان مثال، فویل‌های آلومینیومی که برای بسته‌بندی غذا استفاده می‌شوند، همراه باقی‌مانده غذا دور ریخته می‌شوند و گزینه مناسبی برای بازیافت به شمار نمی‌روند. بنابراین بازیافت فویل آلومینیوم بدون تمیز کردن آن ممکن نیست. ظروف یک‌بار‌مصرف آلومینیوم نیز با چنین مساله‌ای روبرو می‌گردند.

از سوی دیگر، اگرچه حجم ضایعات قابل بازیافت آلومینیوم زیاد است، همه آن‌ها به خط تولید ثانویه نمی‌رسند. در بسیاری از کشورها علیرغم ضایعات تولیدی بالا، دور ریز و هدر رفت این قطعات بالا است. تقریبا هر ساله نیمی از ضایعات فلز مذکور هدر می‌روند.

امید است صنعت بازیافت آلومینیوم به سوی افق‌های جدیدی حرکت کرده و بیش از پیش به طبیعت کمک کند.

فرایند بازیافت آلومینیوم

ضایعات آلومینیوم توسط مجموعه‌های مختلفی جمع‌آوری و به کارخانجات بازیافت فروخته می‌شود. قیمت ضایعات آلومینیوم پایین است و از این طریق نیز هزینه تولید نهایی کاهش می‌یابد. آلیاژهای تولید شده از قراضه آلومینیوم، در بازار آلیاژ 7000 نام دارند. بازیافت آلومینیوم طی فرایند اکستروژن انجام می‌شود. به طور کلی خط بازیافت آلومینیوم دارای مراحل زیر است:

  • گام اول: جداسازی قراضه آلومینیوم

در اولین مرحله، باید قراضه‌های آلومینیوم از دیگر ضایعات جدا شود.

  • گام دوم: خردایش قراضه‌ها

برای راحتی فرایند بازیافت، قراضه های آلومینیومی که هر یک در سایز و اندازه مختلفی هستند، باید خرد شوند.

  • گام سوم: تمیز کردن سطح ضایعات

فرایند تولید ثانویه و بازیافت آلومینیوم نیاز به ضایعات تمیز دارد. برای تمیز کردن سطوح آلومینیوم از روش‌های فیزیکی و شیمیایی مختلف می‌توان استفاده کرد.

گام چهارم: ذوب، تنظیم ترکیب و فرآوری

ترکیب آلیاژی آلومینیوم پس از ذوب توسط کوره بازیافت آلومینیوم تا دمای 700 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود.

گام آخر: تولید شمش

پس از تهیه مذاب آلیاژ آلومینیوم، شمش‌ریزی آن انجام می‌شود.

پس از تولید شمش، مراحل بازیافت آلومینیوم به پایان می‌رسد. شمش‌های آلومینیوم برای تولید محصولات متنوع استفاده خواهند شد.

کارخانه بازیافت آلومینیوم در ایران

حال که دانستیم بازیافت آلومینیوم چه اهمیتی دارد، باید جایگاه آن در کشور خود را بررسی کنیم. ایرالکو از جمله کارخانه‌های بزرگ تولید آلومینیوم در ایران است که در زمینه بازیافت قراضه آلومینیوم نیز فعالیت دارد.

ضایعات آلومینیوم در ایران پس از بازیافت در در خودروسازی، ساخت پروفیل و در و پنجره استفاده می‌شوند. بازیافت آلومینیوم در ایران به سادگی انجام می‌شود. جمع‌آوری آلومینیوم نیز به شیوه سنتی در مزایدات و یا در خانه‌ها به صورت دستی انجام می‌گیرد. کوره بازیافت آلومینیوم، کوره‌ای ساده است و در دمای 660 تا 700 درجه سانتی‌گراد ذوب را انجام می‌دهد.

بازیافت آلومینیوم، مسیری به سوی حفظ زیست

در جمع‌بندی این مقاله، می‌توان بازیافت ضایعات آلومینیوم را یکی از بهترین روش‌های حفظ و نگهداری محیط زیست و منابع اقتصادی دانست.

حفظ انرژی و صرفه‌جویی در مصرف آن، عدم نیاز به سنگ معدن بوکسیت برای تولید قطعات آلومینیومی، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های زیست محیطی همگی از دلایل بر حق ارزش سرمایه‌گذاری در بازیافت آلومینیوم به حساب می‌آیند.

تمامی محصولات بازیافتی آلومینیوم وابسته به ترکیب اولیه خود، کیفیت اولیه را حفظ می‌کنند. از آن‌جایی که کیفیت این محصولات حین تولید مجدد از بین نمی‌رود، بازیافت قراضه آلومینیوم مانند بازیافت دیگر فلزات، محبوبیت یافته است.

با این‌حال در صورت حساسیت ترکیب آلیاژ برای استفاده، می‌توان آلومینیوم تولید شده از سنگ بوکسیت را از مراکز فروش معتبر تهیه کرد. بازرگانی آیرومارت از جمله مراکز عرضه‌کننده است که انواع مقاطع آلومینیومی را ارائه می‌کند.

جهت ارتباط با این مجموعه، می‌توانید با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل فرمایید و یا اطلاعات مورد نیاز خود را از وبسایت آیرومارت به آدرس iromart.com استخراج کنید.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا