اخبارصنعت و معدن

وزیر پیشنهادی صنعت: تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف سال ۹۹ خواهد رسید

به گزارش صنعت کار، «سیدرضا فاطمی امین» امروز سه‌شنبه در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم،  تنظیم بازار را نخستین موضوع مدنظر اعلام کرد و افزود: متاسفانه شاهد آشفتنگی های زیادی در بازار هستیم، به دلیل وجود نوسان قیمت ها در بازار، نرخ سیمان تا پنج برابر افزایش پیدا کرد،  این موضوع بررسی شود که به چه دلیل این اتفاق رخ داد؟ دولت کجا قرار دارد؟

وی اضافه کرد: اگر دولت اشراف داشته باشد نباید اجازه به وجود چنین آشفتگی، بهم ریختگی و جولان قیمت ها را بدهد.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است، اظهار داشت: درمان این بیماری نیازمند دو سال زمان است.

فاطمی امین با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به طور مشخص هدف‌گذاری شده است، گفت: در سال ۱۴۰۲ تورم به نصف سال ۹۹ رسیده و سپس به سمت تک رقمی شدن می‌رود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهداف سند چشم انداز، افزود: دست یافتن به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فرهنگی در منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل از جمله مسایلی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ما برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی را برعهده داریم و باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم، گفت: باید با تمرکز بر تحقق تمدن نوین اسلامی، ملت ایران را به عرش برسانیم که تنها و موثرترین راه، تعالی ملت ایران تحقق تمدن نوین اسلامی است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مولفه های نقدینگی، رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز در تورم نقش اساس دارند، گفت: از دیدگاه وزارت صمت می توان با تسلط، اشراف و تنظیم نظام توزیع زمینه کاهش اثر نقدینگی را بر تورم فراهم کنیم.
فاطمی امین با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت مصوبه مجلس است، گفت: مجلس در سال ۹۲ مصوبه ای را ارائه و وزارت صمت را مکلف به ایجاد سامانه جامع تجارت کرد که متاسفانه تاکنون این اقدام به بلوغ نرسیده است، هر چند که در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده است.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تا پایان سال سامانه جامع تجارت را تکمیل خواهیم کرد که این اتفاق به معنای مبارزه با قاچاق، کنترل بازار و پیشگری از بسیاری مفاسد و رانت ها است.
وی ادامه داد: تولید موضوعی است که سالهاست رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته اند که امیدواریم مطالباتشان را محقق کنیم.
فاطمی امین به برنامه های پیش رو در حوزه تولید تاکید و خاطرنشان کرد:‌ در ۶ ماه آینده و تا پایان امسال بر تامین مواد اولیه و قطعات و رفع موانع تولید کالاهایی که تاثیرگذار بر معیشت خانوارها هستند، تمرکز خواهیم کرد.
وی به برنامه های مدنظر در زمینه صادرات تاکید کرد و گفت: صادرات همیشه اهمیت داشته و امروز از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.
فاطمی امین گفت: اکنون با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت و تمرکز بر تولید به ویژه محصولاتی که تعادل بخشی را در بازار ایجاد می کنند می توانیم مشکلات را رفع کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ۸۰ درصد مشکلات کسب‌وکارها از جمله مسائل بیمه، مالیات و تامین مالی، در این وزارتخانه نیست اما این نهاد به عنوان پنجره واحد مشاغل باید پیگیری های لازم را انجام دهد و پاسخگوی نیاز مراجعان هر واحد صنعتی، معدنی، تجاری و صنفی باشد.
وی افزود: من در وزارتخانه صنعت مشکلات کسب و کارها را به تحریم ها و دیگر نهادها واگذار نخواهم کرد بلکه همه آنها را تا زمان رفع کامل پیگیری خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: من قول می دهم تحریم های داخلی را برداشته و تحریم های خارجی را خنثی کنیم همانطور که این روند را پیش از این در مورد بنزین تجربه کردیم.
وی با تاکید بر اینکه محور نجات کشور تقویت تولید داخلی است، تصریح کرد: با کسانی که از طریق واردات جیب خود را پر می کنند و اجازه رونق تولید را نمی دهد، مبارزه خواهیم کرد.

افزایش چهار میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم سال
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات کالاهای غیرنفتی بسیار مهم است، اظهار داشت: بازار ارز برای تعادل نیاز به تزریق منابع دارد که با افزایش صادرات در نیمه دوم امسال تامین خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه برنامه های پیش بینی شده بدون فوت وقت اجرایی خواهند شد، گفت: بازیابی تولید یکی از راهکارهایی است که می تواند بر تورم مداوم بیش از ۲۵ درصد طی چهار سال اخیر تاثیر بگذارد و موجب افزایش قدرت خرید مردم شود.
اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهای خود باشد
فاطمی امین با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی را همراه با وزارت امور خارجه پیش خواهیم برد، تاکید کرد: توان بازدارندگی دفاعی کشور موجب تولید قدرت شده و باید بتوانیم در بخش اقتصادی نیز تولید قدرت کنیم که این مهم با تقویت روابط بین المللی امکان پذیر خواهد شد.
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران باید بزرگ تر از مرزها باشد، تصریح کرد: با گسترش تبادلات جهانی و بین المللی می توانیم مشکلات خود را حل کنیم و قدرت کشور را در اقتصاد افزایش دهیم.
فاطمی امین با بیان اینکه صادرات معدن می تواند جایگزین خوبی برای تجارت نفت باشد، اظهار داشت: در سراسر کشور معادن بسیاری وجود دارد و نباید اجازه دهیم به دلیل نگرانی برای خام فروشی پنج هزار معدن تعطیل باشد که این مشکل را با عوارض صادراتی معکوس و فراوری دستاوردها می توانیم حل کنیم.

تبدیل صنعت خودرو به افتخار ملی در سال های آتی
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودرو دغدغه همه ما است، تاکید کرد:  برنامه ریزی هایی برای ۶ماه امسال و ۲ سال آینده انجام شده است که بر اساس آن طی چهار سال آینده صنعت خودرو تبدیل به افتخار ملی خواهد شد، زیرا در این بخش دارای مشکل فنی نیستیم بلکه عدم رقابتی بودن بازار، تولید پایین و ساختارهای مدیریتی موانعی را ایجاد کرده است.
فاطمی امین با بیان اینکه طی یک دوره گذار تعیین مدیرعاملان صنعت خودرو واگذار خواهد شد، خاطرنشان کرد: تا پایان آذرماه تمام تعهدات معوق به صفر خواهد رسید و در سال ۱۴۰۴ بر قله این صنعت خواهیم ایستاد
وی افزود: برای ایجاد اشتغال نیاز به توسعه مشاغل پیشران داریم که ساخت خودرو و تجهیزات از جمله آن هاست.

امکان توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها را فراهم می‌کنیم
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نیاز به آمایش سرزمین دیده می شود، خاطرنشان کرد: شهرها و روستاها رشد مناسب و متوازنی را تجربه نکرده اند و به همین دلیل شاهد ایجاد ۱۱ میلیون حاشیه نشین هستیم.
وی با بیان اینکه امکان توسعه متوازن و توزیع عادلانه منابع و فرصت ها باید فراهم شود، تاکید کرد: تا پایان سال جاری ۴۵۰ شهرستان با شرایط خود رشد پیدا خواهند کرد و همه اقدامات با همکاری مجلس بر مبنای عمل مشترک عملیاتی می شود.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت توسعه متوازن فقط بران صنعت و معدن و تجارت نیست بلکه منابع انسانی را باید تقویت و ارتقا دهیم، اظهار داشت: یک برنامه ویژه برای تربیت مدیران آینده آماده کرده ایم تا استعدادهای کشور در پهنه سرزمین شناسایی شوند و با سهمیه بندی مناسب،  استعدادها را فعال خواهیم کرد تا این افراد در دو سال آینده سکان دار تحول متوازن کشور شوند.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال حذف فساد از کشور است، گفت: تجلی این هدف را در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت شاهد خواهیم بود تا به امنیت اقتصادی دست پیدا کنیم.
فاطمی امین با بیان اینکه در سال های گذشته تنها سخن از اقتصاد مقاومتی به میان آمده است، تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم باید تاب آوری و بازدارندگی را افزایش دهیم به این معنا که در صورت وارد شدن شوک، اقتصاد دچار ضربه نشود و از سوی دیگر به طور کلی آسیب به اقتصاد ایران برای جهان مضر باشد.
دولت سیزدهم به دنبال هماهنگی بین بخشی است
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۴۵ درصد اشتغال کشور زیرمجموعه این نهاد است، خاطرنشان کرد: روز گذشته وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از تحقق ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی خبر داده است که با پایش های انجام شده در زیرمجموعه وزارت صنعت ظرفیت داخلی کشور برای تامین مصالح این وعده کافی است.
وی افزود: برای حل مشکل تولید اتوبوس و تاکسی برقی با شهرداری هماهنگی های لازم را انجام خواهیم داد تا در کاهش آلودگی هوا نیز مشارکت داشته باشیم.
فاطمی امین خاطرنشان کرد: در بخش شیوع ویروس کرونا که کنترل آن از اهداف اصلی وزارت بهداشت است با تولید تبلت های داخلی ارزان برای دانش آموزان و توزیع آن مشارکت می کنیم.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مسائل کشور مشخص هستند و راه حل های آن نیز تدوین شده اند که با همکاری دولت و مجلس می تواند آنها را از میان برداشت.
وی با بیان اینکه مردم ایران این روزها گرفتاری بسیاری دارند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی جهادی بخش صنعت معدن و تجارت متحول خواهد شد و بدون حاشیه موانع را رفع خواهیم کرد.
فاطمی امین افزود: با استفاده از مدیران شایسته و تفویض اختیار به آنها و مشورت با نمایندگان مجلس یک وزارتخانه چابک خواهیم داشت و با ارزیابی عملکرد اجازه هدر رفت فرصت ها را نخواهیم داد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا