اخباربانک و بیمه

بازگشت رونق به بورس در سایه کاهش ترس سهامداران از بازار

به گزارش صنعت کار، بازار سهام از خردادماه و با مشخص شدن کاندیداهای ریاست جمهوری روندی معقول را در پیش گرفت و توانست با پایان دادن به روند هیجانی معاملات خود، روزهایی پر رونق را در مسیر سرمایه‌گذاران قرار دهد.

در ادامه بازگشت تعادل به معاملات بورس، بازار سهام در تیر ماه روزهایی بهتر از روند معاملات در ماه خرداد را تجربه کرد اما همچنان با توجه به ارزش ناچیز ارزش معاملات این بازار، اکثر کارشناسان معتقد به وجود ترس سهامداران برای ورود سرمایه های خود به این بازار بودند.

کارشناسان بارها این موضوع را مطرح کردند که سهامداران در انتظار مشخص شدن کابینه دولت سیزدهم هستند و تا زمان اعلام تصمیم آیت الله رییسی در این زمینه نمی توان چندان در انتظار رشدی قابل توجه در این بازار بود؛ زیرا به طور حتم هر یک از آنها نقش قابل توجهی را تعیین مسیر بازار خواهند داشت.

با وجود چنین اظهارنظرهایی توسط فعالان حاضر در بازار درباره وجود ابهام برای انتخاب تیم اقتصادی کابینه جدید، اما بازار از نخستین روزهای مرداد ماه با شتابی بیشتر از خرداد و تیر ماه به رشد خود ادامه داد و به مرور با اعتماد دوباره سهامداران و افزایش ورود نقدینگی به این بازار زمینه ورود شاخص بورس به ۱.۵ میلیون واحد در روزهای پایانی این ماه فراهم شد.

از اواسط مرداد ماه و با گمانه زنی های انجام شده درباره وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس‌کل بانک مرکزی، خوش بینی ها نسبت به این بازار افزایش یافت و اکثر کارشناسان روزهایی خوش و پر رونق را برای آینده این بازار ترسیم کردند که در ادامه این گمانه زنی ها، رییس‌جمهوری در چند روز گذشته فهرست پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم را در اختیار مجلس قرار داد و در نهایت با تایید پیش بینی ها نسبت به وزیر اقتصادی تا حدودی سهامداران و فعالان حاضر در این بازار را آسوده خاطر کرد.

بازار سهام با شتاب در روند صعودی، استقبال و خوش بینی خود را نسبت به انتخاب «سید احسان خاندوزی» به عنوان گزینه پیشنهادی رییس جمهوری برای سکانداری وزارت امور اقتصادی و دارایی نشان داد و اکنون اکثر فعالان حاضر در بازار از وجود آینده ای روشن در این بازار در صورت کسب رای اعتماد خاندوزی از مجلس سخن می گویند.

اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در رشد شاخص بورس

در این زمینه یک کارشناس بازار سرمایه نظر مثبت خود نسبت به معاملات بورس در مرداد ماه و عوامل تاثیرگذار در  شتاب روند صعودی شاخص بورس اشاره کرد و امروز (سه شنبه) به خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا گفت: بازار سهام در ماه گذشته بعد از یک دوران طولانی که روندی به شدت منفی را تجربه کرد به رشدی نسبتا معقول دست یافت و روندی متعادل را در معاملات تیر و مرداد ماه تجربه کرد.

«مهدی کدیور» به عوامل تاثیرگذار در ایجاد روند صعودی معاملات بورس در مرداد ماه اشاره کرد و افزود: نرخ ارز به عنوان اصلی ترین عامل تاثیرگذار در رشد بازار سهام محسوب می شود و در این مدت نرخ دلار از محدوده کانال ٢٤ هزار تومان به حدود ٢٨ هزار تومان رسید.

وی خاطرنشان‌کرد: ممکن است گاهی گفته شود که رشد انجام شده در نرخ ارز چندان قابل توجه نبوده است، اما تداوم روند صعودی قیمت دلار و عدم کاهش افت نرخ ارز سبب ایجاد اطمینان در بین سرمایه گذاران برای عدم کاهش قیمت دلار و ادامه افزایش قیمت آن شد.

کدیور اظهار داشت: در کنار این موضوع قیمت دارایی هایی مانند سهام، خودرو، سکه و غیره با افزایش همراه شد که تنها علت اصلی این اتفاق، افزایش قیمت دلار بود.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در تغییر روند بازار ارز تاکید کرد و اظهار داشت: بحث ناآرامی ها و تشنج ها در افغانستان از عوامل افزایش نرخ دلار بود، هرات یکی از کانال های تزریق ارز به داخل بود که اکنون این کانال دچار اختلال شده است.

روند معاملات بورس در شهریور ماه

وی، با پیش‌بینی روند معاملات بورس در شهریور ماه، افزود: به نظر می رسد اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده معاملات بورس در شهریور ماه نرخ ارز باشد، این موضوع که نرخ ارز به کدام سمت خواهد رفت از جمله مساله مهمی تلقی می شود که روند این بازار را تحت شعاع خود قرار خواهد داد.

به گفته کدیور، روند نرخ ارز در شهریور ماه می تواند در مسیر تداوم رشد فعلی، تثبیت یا افت آن باشد که بازار سهام هم بر اساس آن پیش خواهد رفت.

این کارشناس بازار سرمایه بیان‌داشت: اگر برآیند نرخ ارز در بازار تثبیت و حتی رشد اندک باشد، بازار سهام ادامه‌دهنده مسیر صعودی خود خواهد بود.

وی ادامه‌داد:در صورت کاهش قیمت دلار شرکت‌های صادرات محور، نفتی، پتروشیمی معدنی و فلزی با افت قیمت در سهام مواجه می شوند و به دلیل وزن سنگین این شرکت ها بر شاخص، برآیند آن منفی خواهد شد.

کدیور خاطرنشان‌کرد: اما اگر دیدگاه‌ها نسبت به مذاکرات برجام و سرانجام مثبت آن باشد، سهام شرکت های ریالی مانند بانک، خودرویی ها و بیمه ای ها جزو نمادهایی خواهند بود که ممکن است با رشد همراه شوند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا