اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

توسعه صنعت مس با توسعه صادرات

به گزارش خبرنگار صنعت کار، روز سه‌شنبه دوم شهریور ماه، قیمت مس در LME نسبت به روز معاملاتی پیشین، 0.9 درصد افزایش داشته و به 9 هزار و 316 دلار و 50 سنت رسیده است.

هرچند بازار این فلز استراتژیک با نوساناتی همراه است اما فعالان این بخش همچنان آینده مس را درخشان و قیمت آن را رو به افزایش می داند.

این بدان معناست که شرکت ملی صنایع مس ایران که پرچمدار این صنعت در کشور است بیش از هر زمانی با توسعه صادرات می تواند توسعه هرچه بیشتر را در این بخش محقق کند.

قیمت مس در بازار داخلی ایران ( بورس) چندان متاثر از اتفاقات رخ داده در بخش معدن مس نیست اما با توجه به روند صعودی قیمت های جهانی، برنامه ریزی صادراتی می تواند میزان درآمد شرکت ملی مس را افزایش داده و در نهایت منجر به توسعه هرچه بیشتر بخش معدن شود.

نگاه اکتشافی شرکت ملی مس

شرکت ملی مس با توجه به نگاه مدیریتی به این باور رسیده است که برای توسعه هرچه بیشتر باید فعالیت را از حلقه ابتدایی زنجیره یعنی اکتشاف آغاز کند.

در این زمینه عملکرد این شرکت در حوزه اکتشافا ت آن هم اکتشاف در عمق بسیار درخشان است اما نیاز به تکنولوژی روز دنیا و ماشین آلات از ضرورت هایی است که می تواند به این توسعه سرعت بخشد. در این بخش شرکت ملی مس خود اقدام به واردات ماشین آلات کرده است تا بتواند از ذخایر موجود در عمق بهره برداری داشته باشد.

اما بدون شک تسهیل در صادرات می تواند میزان درآمدزایی این شرکت را افزایش داده و در مقابل نقدینگی لازم برای این توسعه تامین شود. این موضوع بر اهمیت هرچه بیشتر صادرات مس می افزاید اما در کنار این اقدامات زنجیره ارزش مس نیازمند سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی است تا محصولات با ارزش افزوده بیشتری صادر شود.

باید زنجیره ارزش مس را کامل و ارزش افزوده بیشتری ایجاد کرد. در حال حاضر بیشترین ارزش افزوده در کنسانتره و پس از آن در صنایع هایتک است. شرکت صنایع ملی مس میزان تولید خود را افزایش و در حال صادرات کاتد است اما باید به سمت توسعه صنایع پایین دستی در حرکت بود  و این نیازمند همراهی وزارت صمت با شرکت ملی مس و در کنار آن تعامل این بخش با بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا