اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

توسعه اکشافات اولین گام برای تحقق رشد 10 درصدی معدن

به گزارش خبرنگار صنعت کار، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته با حضور در برنامه  شبکه خبر با اشاره به بخش معدن اظهار کرد: معدن یک ویژگی دارد که در همه جای کشور پراکنده است و اگر در این حوزه تحولی صورت بگیرد در اکثر استان ها گشایش حاصل می شود.

وی افزود: در بحث اکتشاف معادن عقب هستیم و داده های زمین شناسی به روز نیستند. همچنین در بحث استخراج هم مشکلاتی داریم و حقوق دولتی به خوبی دریافت نمی‌شود. در بحث فرآوری هم ضعف هایی داریم و اگر در این حوزه سرمایه گذاری نشود، خام فروشی صورت می‌گیرد.

فاطمی امین تصریح کرد: رشد بخش معدن را ۱۰ درصد تا سال ۱۴۰۴ هدفگذاری کرده‌ایم.

اما لازم تحقق رشد 10 درصدی در بخش معدن چه خواهد بود؟ بی شک توسعه اکتشافات، واحدهای فرآوری و به دنبال توسعه واحدهای صنایع معدنی در پایین دست بخش معدن علاوه بر افزایش تولید و درآمدزایی، اشتغالزایی بسیاری به همراه داشته و با افزایش رشد بخش معدن می توان میزان سرمایه گذاری در این بخش را افزایش داد.

در حال حاضر نگرانی از کمبود مواد اولیه و همچنین وضع قوانین ناگهانی و غیر کارشناسی منجر به فرار سرمایه از بخش معدن شده است. از سویی دیگر فرسودگی ماشین آلات و نبود تکنولوژی های روز اکتشاف را دشوار کرده و باعث شده حوزه اکتشاف از غقب ماندگی رنج ببرد.

درنتیجه اولین گام برای تحقق این رشد، توسعه اکتشافات و تامین ماشین آلات لازم برای آن است. با ایجاد بسترهای لازم و رفع موانع موجود سرمایه گذاران نیز جذب حوزه اکتشاف خواهند شد.

در این باره مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز چندی پیش و با معرفی کابینه دولت سیزدهم به مجلس از  وزیر جدید  صمت خواستار مدیریت اکتشاف و ایجاد کنسرسیومی با حضور شرکت های بزرگ معدنی شد.

اجرایی شدن این پیشنهاد می تواند وزارت صنعت، معدن و تجارت را به رشد پیش بینی شده برای بخش معدن نزدیک کند.

با توسعه اکتشاف و بهره برداری از ذخایر موجود در عمق می توان مواد اولیه را بدون نگرانی در اختیار واحدهای فرآوری قرار داد و با توسعه صنایع معدنی محصولی با ارزش افزوده بیشتری را به بازارهای بین المللی صادر کرد. اما همانطور که اشاره شد اولین ایستگاه مسیر توسعه بخش معدن از حوزه اکتشاف آغاز می شود و با سرمایه گذاری هرچه بیشتر در آن می توان معدن را به جایگاه واقعی خود رساند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا