اخباربانک و بیمهبرتر

بورس بر سر دو راهی اصلاح یا تداوم صعود

به گزارش صنعت کار،معاملات بورس که از سه ماه گذشته وارد مدار صعودی شد، بازدهی معقول را در اختیار سهامدارانی قرار داد که بعد از ضرر و زیان های غافلگیرکننده در سال گذشته، در انتظار بازگشت رشد به معاملات بورس و جبران سرمایه های از دست رفته خود در این بازار بودند.

به دنبال بازدهی حدود ۴۰ درصدی شاخص بورس از خرداد ماه و نیز حرکت اکثر سهام از کف قیمت بر مدار صعودی، ورود این بازار به مدار اصلاحی در هفته گذشته چندان دور از انتظار نبود و اکثر کارشناسان طی چند روز گذشته و در پیش بینی های خود هشدارهای لازم را درخصوص احتمال ایجاد روند اصلاحی بازار  داده بودند.

معاملات بورس در نخستین روز هفته گذشته و نیز در ادامه روند صعودی شاخص بورس به رشد خود ادامه داد و با بیش از ۲۵ هزار واحد افزایش و در کانال یک میلیون و ۵۷۵ هزار واحد به معاملات خود پایان داد.

از زمان ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد، فعالان حاضر در بازار بارها از مقاومت جدی شاخص بورس بر روی کانال یک میلیون و ٦٠٠ هدار واحد سخن گفتند و ایجاد روند اصلاحی شاخص بورس در این برهه از زمان را طبیعی اعلام کردند.

بازار سهام در دومین روز معاملاتی هفته گذشته، تحت تاثیر قرار گرفتن شاخص بورس در یک قدمی کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد، معاملات خود را با عرضه نمادهای شاخص‌ساز آغاز کرد اما به‌مرور شاخص بورس در مسیر صعودی قرار گرفت که در نهایت بازار در نیمه دوم معاملات، دوباره وارد فاز اصلاحی شد و با بیش از دو هزار واحد افت به معاملات خود پایان داد.

با افزایش میزان عرضه در بازار، کارشناسان از احتمال تداوم روند نزولی بازار برای مدتی موقت در بازار خبر دادند و اعلام کردند که اکنون چندان خطر جدی تهدیدکننده معاملات بورس نیست و فقط کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به عنوان مانعی جدی منجر به توقف روند صعودی بازار شده است که به محض عبور شاخص بورس از این کانال می توان دوباره شاهد بازگشت رشد به معاملات این بازار و تداوم سبزپوشی شاخص بورس باشیم.

به دنبال چنین روندی، بازار سهام روند اصلاحی خود را در روز دوشنبه پرشتاب‌تر از دیگر روزها آغاز کرد و سهامداران بار دیگر تحت تاثیر گمانی زنی های صورت گرفته مبنی بر احتمال توافق برجام و نیز کاهش قیمت دلار از کانال ٢٨ هزار تومان، با رفتارهای هیجانی خود برای خروج سرمایه هایشان از این بازار منجر به ریزش ۵۰ هزار واحدی شاخص بورس در بازار شدند.

برخلاف ریزش های سنگین شاخص بورس طی دوره های گذشته که سایه آن به مدت چند ماه در بازار سنگینی می کرد اما این بار روند نگران کننده اصلاح شاخص بورس چندان در بازار ادامه دار نبود و روز سه شنبه با کاهش شتاب روند اصلاحی معاملات بورس، زمینه بازگشت رشد به معاملات این بازار در روز چهارشنبه فراهم شد.

اکنون و با شروع سومین هفته شهریور ماه دغدغه و نگرانی سهامداران حاضر در این بازار، مسیر حرکت بورس تا پایان هفته جاری است که با گمان و ترس بازگشت روند اصلاحی به بازار دچار شک و تردید برای ورود دوباره سرمایه های خود به این بازار شده اند.

بازگشت اعتماد سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس

«امیرعلی امیرباقری»  به روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: مسیر حرکت بازار سهام در هفته گذشته طبق پیش بینی ها پیش رفت، معاملات بورس بعد از اصلاح شدیدی که تجربه کرد باید رشدی را تجربه و تا حدودی از ضرر و زیان سهامداران را جبران می کرد.

وی اظهار داشت: انتهای نزول سنگین شاخص بورس در نیمه دوم سال ٩٩ به ثبات و نیز روند صعودی معاملات بازار ختم شد که این اتفاق طی چند وقت اخیر توانست تا حدودی اعتماد سهامداران را به این بازار بازگرداند.

امیرباقری با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که سهامداران نباید دیگر در انتظار شکل گیری روند صعودی سنگین در معاملات بازار سهام باشند، گفت: اکنون دولت جدید قرار است رفتار و عملکرد خود را بر مبنای برخی از متغیرهای اقتصادی و سیاسی تنظیم کند که در رأس این فعالیت ها کنترل تورم، تثبیت نرخ ارز و افزایش تولید واقعی اقتصاد است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به دنبال آغاز فعالیت دولت این انتظار وجود دارد که تا چند وقت آینده شاهد ثبات نرخ ارز و به کار گیری ابزارهای کنترل تورم باشیم؛ بنابراین ممکن است اجرای چنین اقداماتی از سوی دولت، تاثیرگذار بر بدنه بازار باشد و روند صعودی بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه بازار مالی کشوری که در شرایط تحریم قرار دارد، براساس نرخ تورم در مدار رشد قرار می گیرد و توجه چندانی به تولید بخش واقعی صورت نمی گیرد، افزود: به نظر می رسد یکی از فعالیت هایی که قرار است دولت در دستور کار خود قرار دهد، جایگزینی رشد بخش عملیاتی شرکت ها در برابر رشد بخش مالی ناشی از تورم در شرکت ها است.

امیرباقری ادامه داد: بحثی که اکنون عنوان شده و مورد بحث قرار گرفته است، استفاده از ابزارهای کنترل تورم توسط بانک مرکزی و اجرای عملیات بازار باز به شکل گسترده است که اجرای آنها به طور حتم می تواند تاثیرگذار بر کنترل تورم انتظاری باشد.

کنترل نرخ ارز در دستور کار دولت سیزدهم

این کارشناس بازار سرمایه بحث بازار ارز را یکی از متغیرهایی کلیدی اقتصاد کشور عنوان کرد و اظهار داشت: رییس جمهوری اعلام کرده است که به طور قطع نرخ ارز کنترل خواهد شد، رییس بانک مرکزی هم با اشاره به کاهش قیمت ارز از نرخ ٢٨ هزار تومان به ٢٦ هزار تومان اظهار امیدواری کرد که این روند تا شکل گیری سطوح تعادلی در اقتصاد کشور ادامه پیدا کند.

وی اظهار د اشت: در اقتصاد کشور هم باید مانند بازار سرمایه بعد از وجود روند اصلاحی، شاهد شکل گیری ثبات و در انتها ایجاد روند صعودی باشیم که به طور حتم به دنبال چنین اتفاقی زمینه رشد واقعی اقتصادی فراهم خواهد شد.

امیرباقری با اعتقاد بر اینکه رشد اقتصادی کشور مستقل از عملیات سیاسی نیست، گفت: انتظار می رود تا با توفیقاتی که در عرصه سیاسی کشور رخ می دهد، بتوان به بازارهای بین المللی ورود کرد و اقتصاد کشور دوباره از این طریق بر مدار رشد قرار بگیرد.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته سوم شهریورماه

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته جاری را مورد پیش بینی قرار داد و گفت: با توجه به رشد نسبی قیمت سهام شرکت ها و نزدیک شدن آنها به سطوح مقاومتی، ممکن است تا حدودی شاهد وجود نوسان در بازار سهام باشیم اما این موضوع باید مدنظر باشد که هیجان سهامداران در تصمیم گیری ها، ارائه پیش بینی دقیق از روند این بازار کمی دشوار است.

وی اظهار داشت: در صورت عدم تعدیل رشد صورت گرفته در بازار، دوباره با پدیده روند سال ٩٩ مواجه خواهیم شد؛ بنابراین وجود نوسانات شدید در معاملات بورس می تواند منجر به افزایش ریسک بازار و فرار سرمایه ها از این بازار شوند.

امیرباقری با تاکید بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس گاهی به نفع بازار است و سهامداران نباید چندان نگران ایجاد چنین روندی در بازار باشند، گفت: با توجه به وضعیت حاکم در کشور بهتر است تا روند صعودی بازار با زاویه کمتری رخ دهد و  صعود شکل گرفته دراین بازار چندان سنگین نباشد.

توجه ویژه به موضوع تنوع ابزارهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه 

امیرباقری با بیان اینکه موضوع تنوع ابزارهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه یکی از مهمترین مسایلی است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، گفت: سرمایه گذاری سنتی در بازار سرمایه برمبنای خرید سهام و فروش بر قیمت های بالاتر است، به دنبال آن با تنوع ابزارها فشار کمتری بر ابزارهای سنتی وارد می شود و به طور طبیعی سرمایه گذاران می توانند با ترکیب این ابزارها به نرخ بازده مورد انتظار دست پیدا کنند؛ بنابراین تنوع ابزارها یکی از مهمترین نکاتی است که اکنون سیاستگذاران اقتصادی باید آن را مورد توجه خود قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه مقوله برنامه ریزی میان مدت برای معاملات بازار سرمایه را جزو خلاهای موجود در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: این برنامه ریزی طبیعتا می تواند به سرمایه گذاران جهت دهی معقول و منطقی را برای سرمایه گذاری بدهد، البته مقوله آموزش در این زمینه بسیار مهم است که در سال های اخیر اجرای آن در بازار و در میان سرمایه گذاران فراموش شده است.

وی تاکید کرد: برای جذب سرمایه گذاران به این بازار باید آموزش به عنوان اقدامی اولویت‌دار مدنظر قرار گیرد تا سهامداران بتوانند از ظرفیت های این بازار استفاده مطلوب را داشته باشند.

مقایسه بازار سرمایه با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری

امیرباقری به مقایسه بازار سرمایه با دیگر بازارهای سرمایه گذاری پرداخت و گفت: اکنون بازار رمز ارزها با محدودیت قانونی مواجه است، به همین دلیل حجم بالای سرمایه گذاری در این بازارها توصیه نمی شود؛ چراکه این بازار می تواند سرمایه افراد را به مخاطره بیندازد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: این بازار با مخاطرات قانونی از بعد داخلی و خارجی مواجه است که تا حدودی  سرمایه افراد را با خطر جدی مواجه می کند.

وی به سرمایه گذاری در بازار مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: بازار مسکن به لحاظ قیمتی به نقطه اوج رسیده است که البته قیمت ها در این بازار هنوز به پیشواز اصلاح قیمتی نرفته اند و نمودارها نشان دهنده آن است که در بازار مسکن با نزول سنگین قیمتی مواجه نبوده ایم.

امیرباقری تاکید کرد: بازار بانکی اکنون به نسبت تورم عقب است اما اگر سیاست های کنترل تورم با موفقیت همراه شود، به طور حتم بازار بانکی به عنوان یکی از گزینه های مورد اقبال سرمایه گذاران محسوب خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه به بازار طلا و سکه اشاره کرد و اظهار داشت: این بازار تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد که براساس صحبت های مطرح شده قرار بر تثبیت نرخ ارز در بازار است اما باید منتظر ماند و نتیجه عملکرد دولت را در این حوزه ملاحظه کرد.

وی با تاکید بر اینکه معیشت مردم تا حدود زیادی گره به نرخ ارز خورده است، اظهار داشت: نرخ ارز به عنوان منشا تورم انتظاری تلقی می شود که قیمت کالاها را دستخوش تغییر می کند.

امیرباقری به معاملات بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: در بعد جهانی هم اتفاق خاصی رخ نداده است و قیمت ها در ثبات نسبی قرار دارند، هر چند که تقاضای حاضر در بازارهای جهانی تا حدودی به تقاضای قبل از همه گیری کرونا بازگشته است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا