اخباربرترخودرو

خودروهای فرسوده در انتظار افزایش تولید/ ادامه چرخه معیوب از رده خارج کردن فرسوده ها

به گزارش صنعت کار،یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت صنعت خودرو خروج خودروهای فرسوده با عمری بیش از ده سال از چرخه تولید است که در حال حاضر شامل 64درصد از خودروهای تولید داخل می شود.

خروج خودروهای فرسوده نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و حوادث رانندگی خواهد داشت اما اجرای این طرح نیازمند بودجه کافی خواهد بود. اما تجربه موفق سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در اجرای طرح خودروهای فرسوده در دوران معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه می تواند امیدی بر رفع موانع موجود باشد، زیرا خروج خودروهای فرسوده از چرخه تولید برای توسعه صنعت خودروی کشور یکی از الزاماتی است که باید با برنامه ریزی دقیق اجرایی شود.
در این باره سعید مدنی مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا گفت: خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه تولید دارای قانون مصوب است و یک تبصره در شرکت نفت برای آن ایجاد شده است تا با تامین بخشی از بودجه به خروج آنها کمک کند.
وی اظهار کرد: ضرورت اصلی برای خروج خودروهای فرسوده در گام اول افزایش ظرفیت تولید است. یعنی حداقل باید به ظرفیت نزدیک به 2 میلیون دستگاه دست پیدا کنیم تا در مقابل حدود 500 تا 600 هزار دستگاه از چرخه خارج شود. اما این موضوع نیازمند بودجه بوده و باید بودجه کافی به آن تخصیص داده شود.
به گفته مدنی، این بودجه ظرف دو سال از محل سوبسید مصرف سوختی که دولت می دهد جبران خواهد شد، درنتیجه این کار شدنی خواهد بود.
اما همانطور که این فعال صنعت خودرو اشاره کرد، اجرایی شدن طرح خروج خودروهای فرسوده نیازمند افزایش تولید است، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در برنامه های خود افزایش تولید تا 3 میلیون دستگاه را در دستور کار دارد، اما این افزایش تولید تا دو سال آینده محقق خواهد شد؟
مدنی در پاسخ به این سوال، بیان کرد: با روند فعلی یعنی کنترل قیمت ها و مدیران انتصابی در صنعت خودرو بعید است ظرف دو سال آینده به افزایش تولید دست پیدا کنیم، تا زمانی که دولت به شکل فعلی بنگاه های اقتصادی را کنترل می کند امیدی به بهبود شرایط وجود ندارد.
وی تصریح کرد: یکی از اقدامات وزارت صمت در دوره جدید باید مشخص شدن وضعیت قیمت ها باشد زیرا فعالیت تمام بنگاه های اقتصادی باید به سود ختم شده و این سود باید صرف توسعه و صادرات و افزایش تولید کرد.
به گفته مدنی ، اگر با فرمان دولت های یازدهم و دوازدهم  در مسیر حرکت کنیم بدون شک دستیابی به 2 میلیون دستگاه خودرو کار دشواری خواهد بود. گرچه با حل شدن مسائل زیر ساخت و مشکلات سهامداری شرکت ها رسیدن به این ظرفیت امکان پذیر بوده و پس از آن می توان به تولید 3 میلیون دستگاه که وزیر صمت نیز به آن اشاره داشت دست یافت و بخشی از آن را راهی بازارهای صادراتی کرد.
وی اظهار کرد: البته حضور در بازارهای صادراتی با توجه به حضور پررنگ خودروهای چینی دشوار است و خودروسازان باید کفش آهنی به پا کرده و دربحث مسائل کیفی و کمی اقدامات لازم را انجام دهند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا