اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

فولادی ها چشم انتظار تعامل وزارت صمت و نیرو

به گزارش صنعت کار، کمبود برق در سال جاری خسارت زیادی را به صنایع فولادی کشور وارد کرد. این  در حالی است که فعالان صنعت فولاد اعمال محدودیت ها برای واحدهای فولادی و سیمانی را ناعادلانه دانسته و معتقدند باید این محدودیت ها برای تمام صنایع اعمال شود.

کاهش تولید فولاد به دلیل کمبود برق خسارتی 6 میلیارد دلاری به این صنعت وارد کرد، هزینه ای که می توانست صرف توسعه و ایجاد زیرساخت ها از جمله احداث نیروگاه شود. هرچند وزارت صمت معتقد است این کمبود قابل پیش بینی بود اما مدیران وزارت نیرو افزایش مصرف را ناشی از استخراج رمز ارزها و افزایش دما و افزایش تولید واحدهای صنعتی می داند.

اما با این حال تولیدکنندگان فولاد آماده ورود به صنعت برق و سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه ها هستند که متاسفانه در این بین صدور مجوز از سوی وزارت نیرو با سختی و سرعت کمی انجام می شود که به نوعی مانع در ایجاد این سرمایه گذاری خواهد بود.

ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سمینار چالش برق در زنجیره ارزش فولاد با اشاره به سرمایه گذاری این شرکت در احداث نیروگاه افزود: چادرملو نیروگاهی 500 مگاواتی احداث کرده است اما متاسفانه به جای تشویق در سرمایه گذاری برق را قطع می کنند.

برخی از نیروگاه نیازمند بازسازی و به روز رسانی تجهیزات هستند که به دلیل کمبود نقدینگی این کار انجام نشده و ظرفیت تولید نیروگاه ها کاهش پیدا می کند اما در صورتی که برق واحدهای معدنی و فولادی بزرگ قطع نشود آنها آماده سرمایه گذاری برای به روز رسانی تجهیزات هستند، تقی زاده در این باره نیز بیان کرد» ما آماده تامین این نقدینگی هستیم اما در مقابل وزارت نیرو به ما اطمینان بدهد که برق واحدهای تولیدی سرمایه گذار قطع نخواهد شد.

شرکت های فولادی امروز آمادگی دارند در احداث نیروگاه ها سرمایه گذاری کرده تا کمبود برق پیش بینی شده تامین و تولید متوقف نشود، اما این نقدینگی از صادرات محصولات تامین می شود درنتیجه ایجاد موانع در تولید و همچنین صادرات می تواند از توان سرمایه گذاری کم کرده و مشکلات را ادامه دار کند.

ورود واحدهای فولادی به موضوع احداث نیروگاه ها با ارز حاصل از صادرات همین مجموعه ها می تواند به حفظ ذخیره ارزی بانک مرکزی نیز کمک کند اما همانطور که اشاره شد برای سرعت بخشی به این موضوع تولید باید با قدرت بسیار انجام و صادرات با مانع همراه نباشد.

درواقع تحقق این موضوع نیازمند همراهی و تعامل وزارت صنعت، معدن و تجات با وزارت نیرو است تا مسیر سرمایه گذاری هموار شود. بروکراسی های پیچیده از موانعی است که صدور مجوز احداث نیروگاه از سوی فولادی ها را دشوار کرده است و امید می رود با تعامل وزرای جدید صمت و نیرو این مشکل حل شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا