اخبارصنعت و معدنیادداشت ها

رویداد اکسپو ابزاری برای دیپلماسی نوین دولت ها و توسعه همه جانبه

به گزارش صنعت کار، اکسپو یک  تبلیغ زنده برای دیپلماسی و توسعه سیاسی و اقتصادی ج.ا. ایران می باشد. زمانی که از توسعه حرف میزنیم، می بایست الگوی مناسبی را هم پیش رو داشته باشیم و به آن جامه عمل بپوشانیم. از این رو یكی از ابزارهای مهم برای توسعه، رویدادهای بین المللی نظیر  اکسپو می باشد.

اگر در یک شبیه سازی سیاسی،  بازار مصرف و توزیع که هر کدام یکی از ارکان صنعت نمایشگاهی محسوب می شود را در نقش مردم برای یک جامعه سیاسی بدانیم و به نقش افکار عمومی در مسیردهی دیپلماسی دولت ها و ارتباط آن با اقتصاد توجه کنیم، خواهیم دید که یک چنین رویدادهایی را میتوان ابزاری برای دیپلماسی موفق و حضور در تجارت بین الملل دانست. پیوندی که بین اقتصاد قوی و سیاست اثر گذار در سطح منطقه بوده و میتواند زودتر و بیشتر از گذشته به خواسته های یک دولت فعال اقتصادی در بین همسایگان و رقبایش توجه کند.

نقش بخش تجاری خصوصی در توسعه و دیپلماسی نوین

بخش خصوصی در کجای این توسعه و دیپلماسی نوین قرار دارد؟

اکسپو میتواند برای بخش خصوصی، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری باشد و به بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی بازرگانان و تجار ما منتهی گردد. پژوهش ها نشان داده است کشورهایی که بالاترین سهم را در تجارت و صادرات داشته اند، در صنعت نمایشگاهی از جایگاه ویژه و خاصی برخودار هستند. از این رو اکسپو طیف وسیعی از مخاطبان بین المللی را در بر می گیرد که هر کدام با  انگیزه های خاصی به این رویداد مراجعه می کنند و این انگیزه ها در سطح دولت، سازمان ها، شرکت ها، مجریان نمایشگاهی، بازدید کنندگان، بازرگانان، صنعت گران قابل تفكیک می باشند.

بخش خصوصی میتواند با اعتمادسازی در بازار جهانی و به تناسب آن با طرف های تجاری، تلطیفات خاصی را در  همکاری با ج.ا.ا ایجاد کند. خواسته یا ناخواسته در حال حاضر هجمه ی سنگینی بر روی تجارت با ایران قرار دارد و تردیدی نیست که حتی بخش خصوصی درکشورهای خارجی دست و پا بسته با ایران همکاری میکنند تا  مبادا تحریم ها خدشه ای به عملکرد تجاری آنان وارد کند. حال تصور کنیم در جامعه ی بین الملل و رویدادی نظیر اکسپو، با حمایت دولت، روی خوشی توسط بخش خصوصی به همکاران تجاری در سایر ملل نشان داده شود، آیا منافع ملی در پی این مهم نخواهد بود؟

اگر بخش خصوصی را بعنوان سربازان و فرماندهان صف اول اقتصادی دراین برهه سیاسی پذیرفته ایم و به این نتیجه رسیده ایم که فرآیند ایجاد ارتباطات تجارت، فروش، خرید، عرضه و ورود به بازارهای جهانی را بخش خصوصی برای ما هموار می کند،  امروز نیاز داریم در رویکردهای اقتصادی و فرهنگی بیشترین سطح مشارکت را برای آنان فراهم نماییم.

فراهم آوری ابزار دیپلماسی در اکسپو

بخش خصوصی و شرکت های خارجی در اکسپو حضور پیدا میکنند تا ضمن مداومت در معرفی، سیستم توزیع را تقویت و یا حتی اصلاح کنند.( این برای شرکت های بزرگ و برندهای بزرگ جهانی هم صدق میکند)

حال با حضور شرکت های خارجی؛ پایون ایران باید با فراهم سازی شرایطی باعث شود تا  نمایش دستاوردها ایرانی به نحو احسن صورت گرفته و با برگزاری نشست‌های B2B معرفی ظرفیت های اقتصادی، تولیدی و گردشگری، در بهترین حالت و با بهره گیری از تجارب اکسپو های قبلی باشد.

بخش خصوصی می بایست از ابتدای تصمیم گیری، تصمیم سازی ها وسیاست گذاری های کلان در اکسپو، حضور داشته باشد و فقط بعنوان یک مشارکت کننده غرفه و پایون نمایشگاهی به آن نگاه نشود. باید خواسته های بخش خصوصی برای مشارکت حداکثری در اکسپو بررسی شود .وسایل اطلاع رسانی و ارتباطاتی ویژه در پاویون ج.ا.ا در نظر گرفته شود تا مشارکت کننده خصوصی رغبت لازم برای برای حضور حداکثری را داشته باشد.

وقتی از بخش خصوصی صحبت میکنیم باید رغبت لازم را جهت همراهی با دولت برای این گروه ها ایجاد کنیم. همانطور که گفته شد بخش خصوصی در نمایشگاه مشارکت میکند تا توانمندی های خود را به جامعه ی تجاری بین الملل معرفی کند، اما وقتی مشاهده می کند  برای مرحله ی بعدی این معرفی که مرحله صادرات است با مشکلاتی عدیده ای روبه رو می شود، طبعا گام اول که همان حضور موثر در نمایشگاه می باشد را سست برخواهد داشت. هنگامی که بخش خصوصی برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی با بدقولی در تسویه تسهیلات حضور و مشارکت مواجه می شود و یا وعده های مساعدت در تولید و صادرات را انجام نیافته می بیند، سطح اعتماد و و همراهی با دولت طبیعتا کمتر می گردد.

چند سئوال ضروری در حوزه تجارت بین الملل

در پایان با تفاسیر بالا ضروری است چند سئوال مهم برای سیاست خارجی و تجارت بین الملل کشور در اینجا مطرح شود.

  • آیا ما توانسته ایم در این رویداد با تکیه به تمدن و فرهنگمان میزان اثر گذاری در کشورهای هدف را بیشتر کنیم؟
  • آیا ما توانسته ایم از فرصت جغرافیایی اکسپو دوبی برای معرفی مناطق آزاد در شهرهای جنوبی کشور استفاده کنیم؟
  • آیا نگاه های بسته و محدود در صنعت گردشگری، پیوند این صنعت را با صنعت نمایشگاهی مورد خسارت قرار نمیدهد؟
  • آیا ما توانسته ایم بعنوان یک کشور اسلامی که در منطقه و جامعه بین المللی اکثر حواس ها متوجه ما می باشد چهره ی مناسبی از اسلام در این رویداد را به نمایش بگذاریم؟

سیدمحمود کمال آرا (زکریا) -پژوهشگر روابط بین الملل

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا