اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

در قرارداد عراق و توتال مراقب حوزه های مشترک باشیم/ باید به دنبال مشتریان جدید در حوزه نفت و گاز باشیم

به گزارش صنعت کار، شرکت توتال فرانسه تحت قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار، چهار پروژه انرژی بزرگ در جنوب عراق خواهد ساخت.

وزیر نفت عراق درباره گاز تولید شده از پروژه توتال بیان کرد: گاز تولید شده از پروژه توتال در جنوب عراق کمک خواهد کرد این کشور واردات گاز از ایران را قطع کند زیرا گازی که در داخل تولید می شود ارزان تر از گاز ایران خواهد بود.

وزارت نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد توتال کمک می کند تولید میدان نفتی ارتاوی از ۸۵ هزار بشکه در روز فعلی به ۲۱۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

عراق در تلاش است تا وابستگی خود به واردات انرژی از ایران کاهش داده و میزان تولیدات خود را برای تامین نیاز داخلی و همچنین توسعه صادرات افزایش دهد.

علی اصغر زرگر کارشناس نفت با اشاره به این موضوع و تاثیر آن بر تولید و بازار نفت و گاز ایران، به «صنعت کار» گفت: فراموش نکنیم قراردادهای نفتی بلند مدت و زمان بر خواهد بود. به همین دلیل در کوتاه مدت نمی توان نگران از دست رفتن سهم صادراتی باشیم.

وی ادامه داد: از سویی دیگر ما در شرایط تحریمی هستیم به همین دلیل سهم چندانی در بازارهای جهانی در اختیار نداریم که با همکاری عراق و توتال این سهم تحت تاثیر قرار بگیرد. از سویی دیگر اگر تحریم ها از میان برداشته شود ما باید به دنبال احیای سهمیه خود در اوپک و مشتریان قدیمی باشیم.

زرگر با اشاره به صحبت وزیر نفت عراق مبنی بر توقف واردات گاز از ایران، اظهار کرد: عراق مشتری اصلی گاز ما نیست بلکه مشتری اصلی ما صنایع داخلی کشور هستند که وزیر نفت نیز اعلام کرده است در زمستان حدود 200 میلیون متر مکعب کسری گاز خواهیم داشت. درواقع با چنین کسری ما فروشنده مطمئن گاز نخواهیم بود در حالی که باید با اطمینان تولید داشته باشیم.

این کارشناس نفت در ادامه بیان کرد: حتی اگر عراق بخواهد منابع گازی خود را استخراج کند نیازمند احداث کارخانه برای تصفیه گاز است که این موضوع هم زمان بر خواهد بود. ایران در این مدت می تواند بازاریابی های جدیدی را در این حوزه انجام دهد.

به گفته زرگر، گازی کالایی استراتژیک بوده که در دنیا بی مشتری نمی ماند. اگر خط لوله گاز ایران-پاکستان و پس از آن هند راه اندازی شود ما مشتریان زیادی برای گاز خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در این قرار آن چیزی که می تواند ما را نگران کند، فعالیت عراق در حوزه های مشترک است که ما نیز باید با سرعت هر چه بیشتر دست بکار شویم تا ماجرای قطر در پارس جنوبی تکرار نشود. درواقع باید مراقبت منابع مشترک با کشورهای همسایه باشیم.

زرگر در پایان تاکید کرد: در کنار این موضوع شاید نگرانی اصلی ما رفع تحریم ها باشد. تحریم ها باید به صورتی از میان برداشته شود که ایران آزادانه نفت خود را فروخته و ارز حاصل از آن را به راحتی وارد کشور کند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا