اخباربانک و بیمهتاپصنعت و معدنویژه ها

بورس، سازوکاری برای شفافیت بازار سیمان/ وزارت صمت نظارت بر بازار را افزایش دهد

به گزارش صنعت کار، کاهش قیمت سیمان با عرضه در بورس نمونه ای دیگر از تاثیر این ساز و کار بر کاهش دلالان و برچیده شدن نظام واسطه گری است.

سیمان به عنوان یکی از مصالح ساختمانی با وجود رکود در بازار ساخت و ساز در یک ماه گذشته با افزایش قیمت بی سابقه ای در بازار مواجه شد. با آغاز محدودیت های برقی و قطعی آن دلالان دست بکار شده و مهندسی بازار را در دست گرفتند.

در همین زمان مجلس با ورود به موضوع سیمان، خواستار نظارت بیشتر بر بازار و عرضه بیشتر از سوی تولیدکنندگان شد. اما افزایش عرضه بدون نظارت بر بازار می توانست توان دلالان را بیش از گذشته کند، به همین دلیل الزامی شدن عرضه سیمان در بورس از سوی تمامی تولید کنندگان در دستور وزارت صمت قرار گرفت و چندی پیش این تصمیم به واحدها ابلاغ و هرگونه خرید و فروش خارج از بورس برای سیمانی ها ممنوع شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در این باره بیان کرد: وزارت صمت در ابلاغیه ای هر گونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا را ممنوع اعلام کرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: بر اساس این دستورالعمل کلیه واحدهای تولیدکننده سیمان کشور باید 100 درصد تولید خود را در بورس کالا عرضه کنند تا از دو نرخی شدن قیمت سیمان جلوگیری به عمل آید.

کشاورز گفت: با این تصمیم مهم دست سودجویان و دلالان از بازار سیمان کوتاه خواهد شد و تعادل قیمتی در بازار به وجود خواهد آمد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در خصوص برنامه های پیش بینی شده برای نظارت بر عرضه در بورس کالا، گفت: با همکاری و تعامل خود تولیدکنندگان، انجمن سیمان و دست اندرکاران، سازوکاری برای جلوگیری از مهندسی شدن بورس توسط سودجویان و دلالان تدوین خواهد شد تا سودجویان نتوانند بورس کالا را مدیریت کنند.

به گزارش صنعت کار، کنترل بازار سیمان به واسطه بورس کالا، تجربه دیگری بود که نشان داد قیمت گذاری دستوری نمی تواند قیمت ها در بازار را کنترل کرده و تنها به افزایش دلالان دامن خواهد زد. البته نظارت بر بازار و کنترل آن کار سختی است که وزارت صمت در این دوره به دنبال تحقق آن است.

در این باره مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور در دیدار با وزیر صمت گفت: کار سخت این وزارتخانه در نظارت جدی‌تر در بازار و کنترل قیمت‌ها، از اهم کارهای این وزارتخانه است.

اما بی تردید ابزاری همچون بورس می تواند به کمک وزارت صمت و تحقق برنامه های فاطمی امین بیاید و حضور دلالان در حوزه های مختلف را کاهش دهد. عرضه فولاد در بورس نیز نمونه ای دیگر از تاثیر این راهکار بر کاهش واسطه ها در بازار است اما همچنان وزارت صمت نیازمند تقویت حوزه نظارتی بر بازار است.

 

انتهای پیام/

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا