اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

قیمت میلگرد برای مجلس قابل قبول نیست/ ساماندهی بازار با طرح توسعه زنجیره فولاد

به گزارش صنعت کار،  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  معتقد است  قیمت میلگرد در بازار باید به کمتر از 10 هزار تومان برسد  و وضعیت فعلی قیمت فولاد در بازار قابل قبول نیست .

رضا تقی پورانوری اظهار کرد:  با توجه به اینکه تولیدکنندگان از حامل‌های انرژی ارزان قیمت مانند برق و آب ریالی استفاده می‌کنند، قیمت کنونی فولاد به هیچ وجه قابل قبول نیست و براساس برآوردهای انجام گرفته، قیمت میلگرد در بالاترین نرخ باید زیر 10 هزار تومان باشد.

در آن سوی ماجرا تولید کنندگان فولاد در تابستان امسال مانند تولید کنندگان سیمان به دلیل کمبود برق با زیان بسیاری مواجه و مجبور به کاهش تولید خود شدند. در واقع عدم تامین زیرساخت های لازم برای تولید فولاد از جمله برق توانست بر بازار اثر گذار شود.

اما این نماینده مجلس معتقد است با اجرای طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد می توان شاهد ساماندهی بازار بود.

بر اساس این طرح که از سال گذشته در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است، تمامی محصولات زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند. درواقع این عرضه یکپارچه از حلقه های بالادست تا پایین دست می تواند به شفاف شدن قیمت ها کمک کرده و حضور دلالان در بازار را کاهش دهد.

از سویی دیگر عرضه در بورس می تواند رانت های شکل گرفته در برخی حلقه های زنجیره را حذف و قیمت در حلقه های بالادستی یعنی تولیدکنندگان سنگ آهن را به بازارهای جهانی نزدیک تر کند.

نزدیک شدن قیمت ها در حوزه معدن به قیمت جهانی منجر به توسعه هرچه بیشتر در اکتشاف و استخراج خواهد شد. زیرا بخش معدن در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی از توسعه عقب مانده است و این موضوع می تواند چشم انداز فولاد در بخش تامین مواد اولیه را با مشکل همراه کند.

اما استفاده از ساز و کار بورس می تواند قیمت ها را واقعی کرده و از صادرات مواد خام نیز جلوگیری کند زیرا تمایل سنگ آهنی ها به صادرات در صورت فروش محصول به قیمتی نزدیک به قیمت جهانی کاهش خواهد یافت. البته در این میان نظارت و کنترل بازار از مسائلی است که باید در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد.

 

انتهای پیام/

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا