اخبارخودرو

از واردات خودروهای هیبریدی تا کاهش مصرف سوخت

به گزارش صنعت کار، طرح «آزادسازی واردات خودرو» با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفت.

پس از ایراد شورای نگهبان به ماده چهار طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایرخواندن آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» سرانجام تایید کرد. بر این اساس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند.
این دو روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار» طراحی شده است. در مصوبه اولیه، ورود خودروهای کارکرده حداکثر سه‌ سال ساخت نیز مجاز خوانده شده است. تصویب نهایی این طرح می‌تواند دست‌ کم دو تحول بزرگ در بازار خودرو به نفع تقاضای مصرفی رقم بزند. فضای فعلی بازار، بهترین زمان ممکن برای آزادسازی واردات خودرو است؛ به‌ طوری‌ که مسیر برای کاهش قیمت تا سطح متعارف هموار می‌شود.

حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وارات خودروهای هیبریدی  گفت: به دلیل ارزان بودن انرژی در کشور میزان مصرف بالا است و روزانه حدود 90 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در چند سال گذشته ورود خودروهای هیبریدی به کشور آزاد شد، مردم استقبال خوبی از آن داشتند.
صالحی  تصریح کرد: اعتقاد بنده بر این است با توجه به افزایش گازهای گلخانه ای باید در این زمینه قدم هایی برداشته شود، این در حالی است که خودروسازان داخلی ما هنوز خودروی هیبریدی تولید نکرده اند، درنتیجه اگر اجازه دهیم واردات خودروهای هیبریدی آزاد شود یا اگر میزان علاقه مردم به این خودروها را افزایش دهیم و زیرساخت ها برای تولید این خودروها در کشور را فراهم کنیم، بخشی از خودروهای بازار برقی خواهد شد که تاثیر بسیاری بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به ویژه در شهر تهران خواهد داشت.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: بهتر است مجلس شورای اسلامی راه واردات این نوع خودروها باز کرده تا مردم از آنها استفاده کرده و در آینده نزدیک شاهد سرمایه گذاری برای تولید این خودروها در کشور باشیم زیرا صنعت خودرو به سمت خودروهای برقی در حرکت است و ما نیز باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت های صنعت برق برای استفاده از خودروهای برقی فراهم است، گفت: خوشبختانه زیرساخت های برقی کشور می تواند پاسخگوی نیاز این ماشین ها باشد و می توان مبالغ بدست آمده از صرفه جویی مصرف در بخش ایجاد زیرساخت ها و تولید این خودروها مصرف شود.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا