اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

معادن زغالسنگ چشم انتظار سرمایه گذاران

به گزارش صنعت کار، آیت الله رئیسی در سفری به خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت های معدنی موجود در این استان، اظهار کرد:  ۷۶ درصد زغالسنگ کشور در طبس تولید می‌شود؛ در این صورت چرا باید واردات زغالسنگ داشته باشیم و این میزان می‌تواند تمام نیاز کشور را تامین کند لذا این موضوع باید دنبال شود.

اما کاهش واردات نیازمند توسعه و سرمایه گذاری هرچه بیشتر است. در این باره سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفت و گو با خبرنگار « صنعت کار» بیان کرد: صحبت رییس جمهور کاملا حرف درستی است و چرا باید با وجود ذخایر بسیار شاهد واردات این محصول باشیم.

وی با اشاره به ذخیره زغالسنگ در کشور، اظهار کرد: ذخیره قطعی زغالسنگ کشور 1 میلیارد و 200 میلیون تن است، درواقع مشکلی از نظر ذخیره وجود ندارد و در صورتی که استخراج با شرایط فعلی انجام شود، تا هزار سال ذخیره خواهیم داشت.

صمدی تصریح کرد: سال گذشته حدود 900 هزار تن واردات زغالسنگ به کشور انجام گرفت و امسال با توجه به راه اندازی واحد کوره بلند میدکو این رقم به حداقل یک میلیون تن خواهد رسید، البته تا به امروز آماری دقیقی از واردات سال جدید اعلام نشده است.

دبیر انجمن زغالسنگ ایران اضافه کرد: اگر به دنبال افزایش تولید زغالسنگ در کشور هستیم باید بدانیم اولین موضوع برای تحقق آن افزایش سرمایه گذاری است و فراموش نکنیم این سرمایه گذاری نیازمند زمانی 4  ساله خواهد بود. قیمت فعلی کنسانتره زغالسنگ حدود 3 میلیون و 700 هزار تومان در هر تن است که با توجه به شرایط سخت استخراج و حضور کارگران در عمق، سرمایه گذاری های جدید صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته صمدی، هزینه های تولید نیز رو به افزایش است و به طور مثال قیمت آرک ریل 10 برابر شده است، درنتیجه در چنین شرایطی تمایل سرمایه گذاران برای حضور در معادن زغالسنگ بسیار کم خواهد بود.

وی افزود: شرایط راه اندازی معادن به اندازه ای افزایش یافته است که شروع فعالیت های جدید صرف اقتصادی ندارد اما مشابه زغال تولیدی ایران با قیمت های جهانی حدود 200 دلار است که هزینه های حمل و نقل نیز به آن اضافه می شود، درنتیجه قیمت زغالسنگ داخلی نصف زغال وارداتی خواهد بود اما افزایش تولید نیازمند واقعی شدن قیمت ها است.

صمدی بیان کرد: اگر قیمت زغالسنگ واقعی شود مشکل کارگران حل خواهد شد و معادن نیز توسعه پیدا می کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشکل دیگر در حوزه توسعه معادن زغالسنگ، افزاود: موضوع دیگر در بحث ذخایر جدیدی است که در دست ایمیدرو بوده و بسیاری از آنها بلاتکلیف است. همچنین باید ایمیدرو به عنوان بازوی اجرایی وزارت صمت زیرساخت های لازم برای بهره برداری از معادن جدید از جمله احداث جاده را فراهم کند.

صمدی تاکید کرد: با افزایش سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت ها در حوزه زغالسنگ می توان شاهد کاهش واردات زغالسنگ بود.

 

کتایون ملکی

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا