اخبارتاپنفت و پتروشیمی

قیمت نفت در مدار صعودی ماند

به گزارش صنعت کار، بهای معاملات نفت برنت ۳۳ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۳ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۰ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در بالاترین حد خود از سوم سپتامبر تاکنون قرار دارند.

حدود سه چهارم از تولید نفت فراساحلی در خلیج مکزیکو معادل حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز از اواخر اوت متوقف مانده که تقریبا معادل تولید نیجریه – یکی از اعضای اوپک- است.

تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی اعلام کردند پالایشگاههای بیشتری در لوییزیانا فعالیتشان را ازسرگرفته اند که این وضعیت را دشوارتر می کند.

فعالیت پالایشگاههای آمریکایی پس از طوفان سریعتر از تولید نفت احیا شده که برخلاف روند احیا در طوفانهای قبلی بوده است. اکثر ۹ پالایشگاه لوییزیانا که در طوفان آسیب دیده بودند روز جمعه فعالیتشان را ازسرگرفته یا در حال ازسرگیری بودند.

شرکت رویال داچ شل که بزرگترین تولیدکننده نفت در خلیج مکزیکوی آمریکاست، روز پنج شنبه برخی از محموله های صادراتی خود را به دلیل خساراتی که به تاسیسات فراساحلی این شرکت در جریان طوفان وارد شده است، لغو کرد و نشان داد خسارات انرژی ممکن است هفته ها ادامه پیدا کند.

با این حال آمار روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته رشد کرد که به تولید بالاتر در هفته های آینده اشاره دارد.

فراتر از تاثیر توفند آیدا، بازار هفته جاری به احتمال بازبینی دورنمای تقاضا برای نفت از سوی اوپک و آژانس بین المللی انرژی متمرکز شده زیرا افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ ادامه دارد. دو منبع آگاه اعلام کردند اوپک احتمالا روز دوشنبه پیش بینی خود از تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ را بازبینی خواهد کرد.

هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور گفت: همان طور که پیش از این گفته شد به نظر می رسد قیمتهای نفت همچنان در محدوده ۷۰ تا ۷۵ دلار تحکیم خواهند شد. بازارها به شفافیت درباره تاثیر شیوع کرونا در بلندمدت نیاز دارند و تا وقتی این شفافیت حاصل نشود، قیمت اکثر کالاها از جمله نفت خام روند یکنواخت یا رو به کاهشی خواهند داشت.

ریسکهای عرضه ناشی از برداشت چین از ذخایر استراتژیک به قوت خود باقی مانده اند. همچنین امیدها به دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب پس از توافق روز یکشنبه میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران درباره به روزرسانی تجهیزات کنترل آژانس برانگیخته شد.

بر اساس گزارش رویترز، چین روز دوشنبه اعلام کرد جزییات فروش نفت برنامه ریزی شده از ذخایر نفت استراتژیک را اعلام خواهد کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا