اخبارصنعت و معدن

لوازم خانگی قابل قیاس با خودروسازی نیست

به گزارش صنعت کار، سیدحسین حسینی شاهرودی دبیر کل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی امروز در میزگرد حمایت از تولید با بیان اینکه ما در جنگ اقتصادی هستیم، اظهار داشت: در کشور ما ساز و کار و عزمی برای رفع موانع تولید وجود ندارد که بخشی از این موضوع به عدم حمایت قانونی و بخشی نیز به دلیل نبود عزم دولتی مربوط می شود. ما قانون مشخصی در کشور برای حمایت از تولید نداریم و سیاست دولت ها نیز همواره سیاست درهای باز بوده است.

وی افزود: ما در کشور شرایط جنگی را درک نکردیم و نتوانستیم آرایش جنگی بگیریم و همه چیز را به نتایج برجام گره زدیم اما پس از اینکه برجام به نتیجه نرسید و واردات لوازم خانگی ممنوع شد، طی سه سال اخیر تقریباً به خودکفایی رسیدیم.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: در حال حاضر برای تولید کالا برخی قطعات را از خارج وارد می کنیم. لوازم خانگی تقریباً توانسته بن بست تحریم را بشکند و در شرایطی که یک ریال پول ما آزاد نمی شود، امریکا به ژاپن و کره اعلام کرده به جای پول کالای ساخته شده به ایران بفرستد.

دبیر کل صفنی انجمن لوازم خانگی تأکید کرد: این مسئله نشان می دهد که امریکا از حرکت پرشتاب ایران در حوزه لوازم خانگی واهمه دارد.

وی گفت: اگر کشورهای خارجی واقعا به دنبال سرمایه گذاری و ورود به ایران هستند، باید روی انتقال تکنولوژی تمرکز داشته باشند.

به گفته شاهرودی اگر حرکت بخش خصوصی به همین روال ادامه یابد در آینده ای نزدیک، لوازم خانگی ایران به عنوان قطب منطقه شناخته خواهد شد.

دبیر کل انجمن لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه امریکا به دنبال محدود کردن ماست و تمایلی به دادن امتیاز ندارد، خاطرنشان کرد: وقتی در حوزه هسته ای غنی سازی را به ۲۰ درصد رساندیم، پیشنهاد مذاکره دادند و وقتی برجام امضا شد و ما غنی سازی را به ۴ درصد رساندیم، به تعهداتشان پشت کردند. امریکا تمایل ندارد کشورهای جهان سوم پیشرفت کنند.

وی افزود: ما در شرایط تحریم توانستیم در تولید لوازم خانگی به رشد ۷۰ درصدی برسیم.

۳۵ درصد برنامه های توسعه ای اجرا شده است

حسینی شاهرودی در ادامه اظهار داشت: عمده مشکل ما در ایران این است که دولت ها ۴ ساله فکر می کنند و در این مدت به دنبال پول پاشی به جامعه هستند که از جمله آنها می توان به پرداخت یارانه و پرداخت وام خرید خودرو اشاره کرد.

دبیر کل انجمن لوازم خانگی تصریح کرد: بعد از چهار سال اول مشکلات خود را نشان می دهد و دولت ها هرگز برنامه بلندمدت تدوین نکرده اند.

به گفته این مقام مسئول تاکنون ۳۵ درصد برنامه های توسعه ای در کشور اجرا شده است. چرا که نگاه دولتها هرگز نگاه توسعه ای نبوده است.

برای مصرف تولید داخلی فرهنگ سازی نشده است

حسینی شاهرودی در ادامه گفت: در کشورهای دارای بازار آزاد، جنسی که ساخته می شود امتیازات خاصی هم می گیرد که از جمله آنها اعمال محدودیت و تعرفه گذاری روی واردات است که می توان به کشمکش های چین و آمریکا بر سر مسائل تجاری اشاره کرد.

دبیر کل انجمن لوازم خانگی تأکید کرد: کشورهای توسعه یافته به شدت از تولید خود دفاع می کنند چرا که در غیر این صورت اشتغال و درآمد ناخالص ملی آسیب می بیند.

وی در خصوص اینکه آیا کالاهای ایرانی توان رقابت با کالاهای خارجی را دارند، گفت: هم اکنون که تحریم هستیم ۳۰ درصد از بازار در اختیار کالای خارجی قاچاق است ولی چون فرهنگ سازی نشده است، قاچاق این کالاها برای مصرف کننده اهمیتی ندارد.

حسینی شاهرودی اظهار داشت: باید در خصوص نوع مصرف، فرهنگ سازی صورت بگیرد. صنعت لوازم خانگی ایران بعد از ۴۰ سال تازه به حرکت افتاده است.

دبیر کل انجمن لوازم خانگی تصریح کرد: در حال حاضر موضوع انحصار دربازار لوازم خانگی را باب کرده اند و این صنعت را با صنعت خودروسازی مقایسه می کنند در حالی که صنعت خودرو سازی اگر چه سالهاست خصوصی شده اما همچنان دولت بر آنجا حاکمیت دارد و دائم به این شرکت ها وام های مختلفی می پردازد. تاکنون به کدام شرکت های لوازم خانگی وام های این چنینی داده شده است؟ آیا حمایتی که از صنعت خودروسازی شد از صنعت لوازم خانگی شده است؟ طی سالهای گذشته و پیش از تحریم (سال ۹۷) هیچ مانعی در برابر واردات لوازم خانگی وجود نداشت.

وی ادامه داد: همین سیاست ها موجب شد تولید کنندگان قدیمی همچون ارج، آزمایش، شهاب و غیره از دور خارج شوند. اگر سیاست های قبل از انقلاب را ادامه می دادیم، ارج می توانست قطب منطقه شود و در سطح بوش آلمان رقابت کند.

حسینی شاهرودی گفت: هیچ گونه سند چشم اندازی در سیاست های کلان کشور برای لوازم خانگی پیدا نمی کنید. در این سه سال هم به یمن تحریم، دولت به فکر ممنوعیت واردات افتاد که در همین سه سال صنعت لوازم خانگی جهش زیادی کرد.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا