اخباربرترخودرو

از واردات خودرو تا پوشش بیمه مسئولیت برای تامین قطعات

به گزارش صنعت کار، طرح آزادسازی واردات خودرو در مواردی با ابهام همراه است که باید درباره آنها شفاف سازی شده و راهکارهایی ارائه شود.

یکی از موضوعات مهم در این طرح ارائه خدمات پس از فروش به خریداران خودروهای خارجی است. اتفاقی که  در سال های گذشته به دلیل شرایط تحریم با مشکل همراه شد.
درواقع در این طرح باید مشخص شود خدمات پس از فروش و گارانتی خودروها آن هم در شرایط تحریمی به چه صورت انجام می شود تا خریدار در تامین قطعات مورد نیاز با چالش مواجه نشود.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در این باره  گفت: بدون شک برخی شرکت های حرفه ای خدمات پس از فروش به صورت خود به خود با آزاد شدن واردات شروع به فعالیت خواهند کرد.
وی ادامه داد: از سویی دیگر فردی که  2 میلیارد برای یک ماشین هزینه می دهد بدون شک این موارد را بررسی خواهد کرد. اما شاید مطرح شدن چنین موضوعاتی بهانه ای برای ایجاد انحصار جدید باشد. زیرا انحصار گر همیشه نیت خود را پشت عبارتی که « به ضرر مردم است» پنهان می کند.
زاوه افزود: نمونه این اتفاق وجود تعداد زیادی از ماشین های امریکایی و خاص در مناطق آزاد است که نمایندگی هم نداشتند اما مردم از آنها استفاده می کنند و مشکلی نداشتند. اما این سوال مطرح است که آیا شرکت هایی که تا به امروز نمایندگی داشتند در شرایط تحریمی خدمات ارائه کرده اند که پاسخ به این سوال منفی است.
این کارشناس تصریح کرد: نکته دیگر این است که حتی بحث خدمات پس از فروش درباره شرکت های داخلی هم با مشکل همراه است و به عنوان مثال شرکت هایی که کامیون تولید کرده اند یا ماشین های پرتیراژ داخلی در زمینه تامین قطعات با مشکل همراه هستند.
زاوه تاکید کرد: اگر بازار را رها کرده و نگاه دستوری نداشته باشیم مشکلات حل و بازار ساماندهی خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر قرار است خدمات در پوشش گارانتی باشد بهتر است برای جلوگیری از زیان وارده به مردم در قالب پوشش های بیمه ای انجام شود. به نوعی بیمه مسئولیت را به شرکت هایی که گارانتی ارائه می دهند داده شود تا در صورت توقف این طرح مردم با مشکل همراه نشود.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا