اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

عرضه سیمان در بورس قیمت ها را شفاف کرد/ افغانستان اصلی ترین بازار صادراتی/ تامین بازار داخل اولویت اصلی تولیدکنندگان سیمان

به گزارش صنعت کار، الزام عرضه سیمان در بورس توانست بازار آشفته این محصول را سامان داده و قیمت ها را کاهش دهد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در این باره بیان کرد: طبق برنامه وزارت صمت فروش سیمان خارج بورس ممنوع است و اگر موردی مشاهد شود به شدت برخورد می‌کنیم.

اسدالله کشاورز با حضور در برنامه “تیتر امشب” با بیان اینکه عرضه محصولات سیمان از طریق بورس انجام می‌شود، افزود: هم‌اکنون به غیر از ۵ واحد تولیدی که نیمه فعال و یا غیر فعال هستند، مابقی کارخانجات کد بورسی دریافت کرده‌اند و از طریق بورس عرضه سیمان صورت می‌گیرد.

ثبت نام بیشتر مصرف کنندگان سیمان در بورس

وی در این خصوص اضافه کرد: مصرف کنندگان سیمان به ۳ بخش تقسیم می‌شوند که شامل طرح‌های بزرگ عمرانی، صنایع سیمان‌بر و عاملان فروش هستند که بیشتر آنها در بورس ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کرده‌اند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت بیان کرد: طبق برنامه وزارت صمت فروش سیمان خارج بورس ممنوع است و اگر موردی مشاهد شود به شدت برخورد می‌کنیم.

توان افزایش تولید را داریم

هرچند عرضه سیمان در بورس به کمک واحدهای سیمانی آمد اما در این میان رونق بازار مسکن می توان تولید این محصول را افزایش دهد.

نادر غفاری کارشناس بازار سیمان نیز با اشاره به طرح «جهش تولید مسکن»  و تاثیر آن بر افزایش فعالیت واحدهای سیمانی به «صنعت کار» گفت: در حال حضر صنعت سیمان توان تولید 100 میلیون تن را دارد اما مشروط بر آنکه تامین انرژی (برق-گاز) پایدار باشد، بنابراین نگرانی برای تامین سیمان  در ارتباط با اجرای طرح «جهش تولید مسکن» وجود ندارد.

درواقع امروز پس از ساماندهی بازار سیمان وزارت صمت باید تامین پایدار انرژی این واحدها را در دستور کار قرار دهد زیرا تامین نیاز داخل اصلی ترین هدف واحدهای تولیدی است.

این کارشناس بازار با اشاره به تامین نیاز داخلی، تصریح کرد: تامین نیاز داخلی کشور اولویت اصلی تولیدکنندگان سیمان است البته در این میان برای حفظ بازارهای صادراتی نیز تلاش می شود. درواقع فعالان صنعت سیمان به دنبال حفظ تعادل در بازار داخلی و صادراتی هستند.

وی با اشاره به آمارهای صادراتی بیان کرد: سال گذشته 12 میلیون تن صادرات سیمان داشتیم اما در شرایطی که در بازار داخلی تقاضا بسیار کم بود این عدد به 20 میلیون تن رسید. مصرف داخلی سال گذشته 50 میلیون تن بود و امسال عدد 60 میلیون تن برای آن پیش بینی می شود که بدون شک با اجرای طرح ساخت مسکن این رقم بیشتر خواهد شد.

به گفته غفاری، افغانستان اصلی ترین بازار صادراتی سیمان ایران است و شرایط پیش آمده تاثیر بر این تجارت نداشت.

وی همچنین اقدام وزارت صمت برای بازار سیمان را اقدامی حمایتی از واحدهای تولیدی دانست و گفت:  عرضه در بورس منجر به شفاف شدن قیمت ها شد زیرا پیش تر بخش زیادی از بازار در دست دلالان بود.

غفاری در ادامه اضافه کرد: در حال تهیه دستورالعملی با همراهی وزارت صمت و بورس هستیم تا تنها افراد شناسنامه دار بتوانند از بورس خرید داشته باشند .

 

انتهای پیام/

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا