اخبارراه و ساختمانصنعت و معدن

مهم‌ترین کاربردهای نبشی و ناودانی از ساخت و ساز تا زندگی روزمره

به گزارش صنعت کار، شاید اگر تنها اسمشان را بشنوید برایتان غریبه باشند، اما آسانسوری که هر روز خود را با آن به محل کار یا زندگی‌تان می‌رسانید یا خودرویی که هر روز سوار می‌شوید، بدون نبشی و ناودانی اصلاً وجود نداشتند. البته قیمت ناودانی و نبشی بر قیمت این وسایل نیز اثر می‌گذارند. در این مقاله ضمن معرفی این 2 مقاطع فولادی مهم، به مهم‌ترین کاربردها و تولیدکنندگان برتر آن‌ها نیز اشاره شده است.

 

 

1.   نبشی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

نبشی یک مقطع فولادی است که سطح مقطع آن شبیه به حرف L یا V انگلیسی است. این که سطح مقطع آن شبیه به کدام حروف باشد، به زاویه بین اضلاع نبشی بستگی دارد. البته بیشتر نبشی‌های موجود در بازار، دارای زاویه 90 درجه هستند. نبشی بر اساس شکل ظاهری یک دسته‌بندی دیگر هم دارد که به اندازه اضلاع یا بال آن‌ها بستگی داشته و در این دسته‌بندی، نبشی فولادی به 2 نوع بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شود. در این دسته‌بندی هم نبشی بال مساوی اکثریت را در اختیار دارد.

سومین دسته‌بندی مهم نبشی، دسته‌بندی بر اساس روش تولید است. نبشی به 2 روش فابریک و پرسی تولید می‌شود. در روش فابریک، از شمش بلوم به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود که پس از گرم کردن آن را از طریق قالب‌ریزی به شکل نبشی در می‌آورند. در روش پرسی نیز ورق سیاه ماده اولیه است. در این روش، در دمای اتاق ورق سیاه را به وسیله دستگاه پرس خم کرده و آن را تبدیل به نبشی می‌کنند.

نبشی فابریک با وجود هزینه تولید بالاتر نسبت به نبشی پرسی، کیفیت بالاتری داشته و قابلیت تولید در هر ابعادی را دارد.

 

2.   ناودانی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

ناودانی یک مقطع فولادی با سطح مقطع شبیه به حرف U انگلیسی است که دارای 2 بال و یک جان (ارتفاع) است. از لحاظ شکل ظاهری، ناودانی 2 نوع دارد. بر اساس استانداردهای اروپایی، اگر زاویه بین بال و جان ناودانی 90 درجه بوده و ضخامت آن‌ها یکی باشد، به آن ناودانی UPE می‌گویند و اگر ضخامت بال ناودانی با نزدیک شدن به جان افزایش پیدا کند، ناودانی UNP نام دارد.

ناودانی UPE معمولاً به روش پرسی ساخته می‌شود و روش ساخت آن مشابه روش ساخت نبشی پرسی است. ناودانی UNP نیز معمولاً به روش نورد گرم تولید می‌شود و همانند نبشی فابریک، برای ساخت آن شمش فولادی را حرارت داده و قالب می‌زنند. به ناودانی UNP، ناودانی اروپایی یا سنگین نیز می‌گویند و نسبت به نوع UPE کیفیت بالاتر و کاربرد بیشتری دارد.

نبشی و ناودانی علاوه بر فولاد کربنی، از فولاد ضدزنگ، فولاد گالوانیزه و آلومینیوم نیز ساخته می‌شوند.

 

3.   نبشی و ناودانی چه کاربردهایی دارند؟

این 2 مقطع فلزی تنها در ساختمان‌سازی کاربرد ندارند و از آن‌ها در صنعت و ساخت وسایلی که روزمره با آن‌ها سر و کار دارید، استفاده می‌شود. البته جنس و شکل ظاهری نیز کاربرد آن‌ها را متفاوت می‌کند. جنس و شکل ظاهری در کنار قیمت آهن، بر قیمت نبشی و ناودانی نیز اثرگذار است. در ادامه، با کاربردهای هر کدام آشنا خواهید شد:

 

کاربردهای نبشی

مهم‌ترین کاربرد نبشی، اجرای وال پست است. وال پست به شیوه‌های مختلفی تولید می‌شود و ممکن است در ساخت آن ناودانی نیز به کار برود. به کاربرد نبشی در ساخت وال پست، اصطلاحاً نبشی کشی نیز می‌گویند. نبشی کشی باعث می‌شود که بارهای وارده بر دیوارها، به ستون‌ها و کل سازه منتقل شود و هنگام زلزله، تخریب نشوند. سایر کاربردهای نبشی را در ادامه می‌خوانید:

 

  • اتصال اجزا در اسکلت فلزی و اتصال تیر به ستون
  • نبشی کشی چاه آسانسور و ایجاد سازه فلزی برای نگهداری ریل آسانسور
  • ساخت چارچوب درب و پنجره
  • ساخت مبلمان و میز فلزی
  • قفسه‌بندی
  • ساخت سوله
  • خودروسازی
  • کشتی‌سازی
  • ساخت دیگ بخار
  • ساخت کرکره‌های نورد

 

کاربردهای ناودانی

اصلی‌ترین کاربرد ناودانی، ساخت خرپا، بادبند و ستون در سازه فلزی است. در ساخت خرپا و ستون از ناودانی UNP به صورت دوبل استفاده می‌شود، چرا که در ساخت این سازه‌ها استحکام بالا مدنظر است. استفاده از ناودانی دوبل و پشت به پشت جوش شده، در ساخت وال پست نیز کاربرد دارد. سایر کاربردهای ناودانی را در ادامه می‌خوانید:

 

  • استفاده به عنوان تیرچه در سقف‌های سبک
  • استفاده به عنوان متصل‌کننده اجزای مختلف سقف
  • ساخت نماهای مدرن و تمام شیشه‌ای
  • ساخت تیر حمال
  • ساخت تأسیسات دریایی
  • ساخت شاسی خودرو
  • ساخت سازه‌های فلزی سبک

 

4.   نبشی و ناودانی با کیفیت را از کجا بخرید؟

کارخانه‌های ناب تبریز، کوهپایه اصفهان، آریان فولاد و شکفته، برترین تولیدکنندگان نبشی و ناودانی در کشور هستند. از این میان، کارخانه ناب تبریز به تولید نبشی باکیفیت و ناودانی اروپایی و سنگین شهرت دارد. با این وجود قیمت نبشی 4 این کارخانه با توجه به کیفیت بالایی که دارد، کاملاً مقرون به‌صرفه است.

برای خرید نبشی و ناودانی این کارخانه، می‌توانید از طریق وب‌سایت آسرون(https://www.asroon.ir) اقدام کنید. قیمت تمامی مقاطع فولادی همه‌روزه در این سایت به‌روزرسانی می‌شود و در صورت تماس تلفنی با کارشناسان فروش آسرون می‌توانید از مشاوره فنی و رایگان آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.

 

نبشی و ناودانی از مهم‌ترین مقاطع فولادی در ساختمان‌سازی هستند که تقریباً ساخت هیچ سازه‌ای بدون وجود آن‌ها، ممکن نیست. امیدواریم این مقاله اطلاعات شما را در مورد این 2 مقطع فولادی مهم، بالا برده باشد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا