اخباربرترخودرو

از افزایش صادرات غیرنفتی تا ایجاد درآمد کلان برای دولت/ دستاوردهای واردات خودرو چه خواهد بود؟

به گزارش صنعت کار، مجلس شورای اسلامی در نشست علنی 24 شهریور ماه با 172 رأی موافق، 38 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو در خصوص واردات خودرو بمنظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کرد.
به موجب این مصوبه، هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند به ازاء صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز معادل ارزش صادارتی خود اقدام نماید.
محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ضمن استقبال از مصوبه مجلس، آزادسازی اقتصاد را برابر با مفاد قانون اساسی علی الخصوص اصل 44 قانون اساسی مثبت ارزیابی کرد و گفت: آزادسازی در غالب زمینه ها بویژه در زمینه فعالیت های اقتصادی همواره مفید و به نفع کشور بوده و 42 سال کشورداری پس از انقلاب به خوبی این واقعیت را به اثبات رسانده که هرگونه محدودسازی و اقتصاد دستوری موفق نبوده و جز نابسامانی و برهم خوردن نظم بازار و گرانی و تورم و ایجاد انحصار و شکل گیری رانت های نجومی و هزاران میلیاردی برای عده ای خاص و عمیق تر شدن فاصله طبقاتی در جامعه، حاصل دیگری در پی نداشته و نخواهد داشت.
وی افزود: محدودسازی و ایجاد انحصار در بخش های مختلف اقتصاد بویژه در عرصه تولید و تجارت، خیانتی بزرگ به ایران و ایرانی محسوب میشود، زیرا موجب عقب ماندگی اقتصاد و پس رفت کشور و همچنین تحمیل هرگونه کالا و خدمات بی کیفیت و گران قیمت و نهایتاً سختی و عذاب به مردم شریف است.
علیپور در ادامه تشریح کرد: یکی از صنایعی که همواره در کشورمان انحصاری، مشکل ساز، بی توجه به خواست و حرمت مردم و بی کیفیت و گران فروش بوده، صنعت خودروسازی است. صنعتی که بطور انحصاری (تقریباً 90 درصد) در دست دولت و آن هم در اختیار چند کارخانه شناخته شده و انگشت شمار بوده  و جمعیت 85 میلیونی ایران باید محتاج محصولات تحمیلی و بی کیفیت این کارخانه ها باشند.
وی اضافه کرد:طی چند سال گذشته که بدلیل ممنوعیت قانونی و وجود تحریم ها، ورود خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، دو نتیجه و دو حاصل صد در صد متفاوت برای دو قشر داشته است: برای خودروسازان و دلالان موجب ایجاد انحصار،قدرت و نفوذ سیاسی و اقتصادی، فروش محصولات بی کیفیت، گرانفروشی خودرو و بی احترامی به خریداران و ناراضی کردن مردم را به همراه داشت و  برای مردم و خریداران خودرو افزایش چند صد درصدی قیمت خودروهای داخلی در بازار ،افزایش ده ها برابری قیمت خودروهای خارجی، خرید خودروهای بی کیفیت ، افزایش قیمت حمل و نقل خودروهای مسافربر شهری و برون شهری بدلیل افزایش نرخ خودرو قطعات، رشد تصادفات جاده ای و افزایش مرگ و میر هموطنان در اثر تصادفات بدلیل بی کیفیتی خودروهای داخلی را ایجاد کرد.
سبزعلیپور متذکر شد: محدودسازی و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی چه ضررها و لطماتی به مردم و کشور وارد کرده و فقط جیب عده ای خاص را پر کرده است. پس چه اصراری است که اقتصاد کشور محدود و در بن بست قرار گیرد؟ حال که نمایندگان محترم مجلس ورود خودروهای خارجی را طبق شرایطی خاص مجاز دانسته و اعضاء محترم شورای نگهبان نیز نشان داده اند که با تصویب این آزادسازی تا حدودی موافق هستند.
وی با اشاره به فواید آزادسازی واردات خودرو اشاره کرد و گفت: عدم تخصیص ارز از طرف دولت جهت واردات خودرو، ایجاد جذابیت جهت ورود ارزهای اشخاص و شرکت های داخلی از خارج بصورت واردات خودرو، افزایش صادرات غیرنفتی کشور، ایجاد درآمد کلان برای دولت از طریق اخذ عوارض و حقوق گمرکی بابت واردات خودرو، کاهش چشمگیر قیمت خودروهای خارجی و متعاقباً ریزش قیمت خودروهای خارجی، شکست انحصار واردات خودرو، ساماندهی بازار خودرو و نوسازی خودروهای موجود، ایجاد رقابت بین شرکت های خودروساز داخلی و خارجی و ارتقاء سطح کیفیت تولید خودروهای ایرانی و… از مزایایی است که اجرای این طرح به همراه دارد.
سبزعلیپور در ادامه با اشاره به عقب ماندگی های صنعت خودرو، بیان کرد: طی سالیان متمادی با سیاست های نادرست و عملکرد غلط مدیران مشکلات زیادی برای مردم و بخش های اقتصادی ایجاد شده است. صریح و بی پرده به اصل موضوع میپردازم و آن اینکه اگر نیم قرن پیش “برادران خیامی” همت نکرده و شرکت “ایران ناسیونال” را تأسیس و متولد نمی کردند امروز قطب خودروسازی ایران یعنی “ایران خودرو” را هم نداشتیم.
این صاحب نظر اقتصادی در ادامه اظهار کرد: اما این در حالیست که خودروسازان محترم ما از اولین پیکانی که تولید شد تا آخرین پیکانی که دیگر برای همیشه از رده خارج شد هیچ زمانی را صرف ارتقاء و تغییر شکل و شمایل و افزایش قدرت موتور آن نکرده و ذوق و نبوغی به خرج ندادند تا شکل ظاهری پیکان را تغییر دهند و هر سال مدل جدید و طرح جدیدی از پیکان را تولید و در اختیار مردم عزیزمان قرار دهند. طی قریب به 50 سال به غیر از یکی دو سری که فقط چراغ های پیکان تغییر کرد متأسفانه اولین و آخرین خودروی تولیدی پیکان هیچ فرقی با هم نداشتند و به جرأت می توان گفت که روز به روز بی کیفیت تر هم شدند.
علیپور افزود: چند سال پیش خودرویی را تحت عنوان “خودروی ملی” تولید و به مردم فروختند اما امروز که قریب به دو دهه از تولید آن خودرو می گذرد نه تنها شکل و شمایل آن تفاوتی با روز اولش نکرده بلکه هر سال قطعاتش بی کیفیت تر و حتی برخی از لوازم اولیۀ آن نیز غیب شده و تحت عنوان آپشن با اخذ مبلغی بیشتر، همان لوازم بر روی خودرو نصب می گردد.
وی اضافه کرد: امروز صنعت خودروی ما گرفتار صنایعی عریض و طویل، صنایعی بدهکار به قطعه سازان،صنایعی دارای بدهی های سنگین معوق شده به بانک ها و… شده که ناشی از مدیریت نادرست است.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا