اخبارخودرو

۴ سال برای مجوز واردات مواداولیه بدون خروج ارز التماس کردیم

به گزارش صنعت کار، آرش محبی‌نژاد با حضور در یک برنامه تلویزونی با موضوع موانع تولید و پیچیدگی‌ها در فرآیندهای مجهول صنعت خودرو و قطعه‌سازی و همچنین بررسی طرح مجلس جهت واردات خودرو،  اظهار کرد: مصوبه آزادسازی واردات خودرو دو قسمت را در بر دارد که بخش اول بسیار مناسب و بخش دیگر تعجب‌برانگیز است؛ اینکه واردات خودرو در ازای صادرات خودرو یا صادرات قطعه صورت گیرد، بسیار خوب است و هیچ منعی ندارد اما قسمت دوم آن (استفاده از ارزهای خارج از ایران)  باعث تعجب و حیرت قطعه‌سازان و صنعتگران کشور شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور ضمن انتقاد از مانع تراشی‌های غیرضروری بانک مرکزی برای واردات مواداولیه و مایحتاج صنعت‌گران خودرو و قطعه سازان، تصریح کرد: تولیدکنندگان قطعات خودرو به عنوان تنها بخش خصوصی تحریم شده توسط آمریکا، چهارسال با مقامات، به خصوص مدیران بانک مرکزی و حتی نمایندگان مجلس چانه‌زنی و گاهی التماس کردیم که اجازه واردات مواداولیه و مایحتاج تولید بدون خروج ارز از کشور را صادر کنند تا تولید ادامه داشته باشد، کارگر بیکار نشود و افت تیراژ و کیفیت تولید نداشته باشیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

هدیه‌ای در سینی از طلا،  به واردکنندگان خودرو از کشورهای تحریم کننده ایران

وی افزود: ما در شرایط سخت تحریم امکان انتقال ارز به روش‌های معمول بانکی همچون سوئیفت را نداریم اما بسیار عجیب است که مجلس شورای اسلامی بعد از چهار سال و برخلاف مقررات و موازین بانک مرکزی طرحی را مصوب می‌کند و هدیه ای را دو دستی در سینی طلا تقدیم به وارد کنندگان خودرو می‌کند.  قابل تامل است که مجوز واردات خودرو از کشورهایی همچون کره جنوبی صادر شده که ما را در بدترین شرایط تحریمی تنها گذاشتند.  کره جنوبی از ارائه مواداولیه،  قطعه پیش‌ساخته و نیمه‌ساخته امتناع کردند و سبب افت تیراژ و افت کیفیت صنعت خودرو کشور شدند.

این مقام صنعتی ضمن اشاره به اینکه جلسات متعددی با بانک مرکزی داشته و خواستیم که اجازه بدهند تا از ارزهای ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم و بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی بتوانیم تولید را زنده نگه داریم؛ خاطر نشان کرد: پیشنهاد و خواسته ما با مخالفت جدی روبرو شد؛ اکنون‌ اما یکباره با مصوبه‌ای مواجه می‌شویم که حرف از واردات خودرو دقیقاً از همان کشورهایی که ما را تحریم کردند و با همان ارزی که ما چهار سال برای آن تلاش و التماس کردیم، آزاد شده است.

البته لازم به ذکر است که طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو در قالب ساماندهی صنعت خودرو که چند باری در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود، هفته گذشته در شورای نگهبان بررسی و اعضای شورا نسبت به مصوبه در یکی دو مورد ابهاماتی اعلام کردند و در نهایت طرح مجدد به مجلس برگردانده شد.

به گفته هادی طحان نظیف-سخنگوی شورای نگهبان-، بطور مثال، در رابطه با واردات بدون انتقال ارز ابهاماتی مطرح است؛  چراکه شقوق مختلفی را در بر می‌گرفت؛ لذا از مجلس خواسته شد که موضوع مقداری دقیق‌تر و شفاف‌تر شود. همچنین در یکی از تبصره‌های این ماده،  تصویب سایر مقررات به وزارت صمت واگذار شده بود؛ این موارد اگر دقیق‌تر مشخص شود، بهتر می‌توان نسبت به این طرح اظهار نظر کرد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا