اخباربرترخودرو

تاثیرپذیری بالای صنعت خودرو از کمبود تولید تراشه/ سهم بیش از یک سومی تراشه ها در واردات قطعات

به گزارش صنعت کار، کمبود تراشه که همزمان با شیوع بیماری کووید 19 به واسطه روانه شدن این قطعه به سمت تولید دستگاه های الکترونیکی روانه شد بحران جدیدی را به صنعت خودروی جهان و ایران تحمیل کرد به طوری که راشا تودی در تازه ترین گزارش خود از پیش بینی شرکت مشاوره الکسی پارتنرز مبنی بر زیان ۲۱۰میلیارد دلاری کمبود تراشه برای خودروسازی جهان خبر داده است. این شرکت پیش بینی کرده کمبود ریز تراشه‌ها ۷.۷ میلیون خودرو از تولید دنیا در سال ۲۰۲۱ خواهد کاست و۲۱۰ میلیارد دلار به درآمد صنعت خودروسازی جهان آسیب می رساند.

در صورت تحقق این پیش بینی، این رقم تقریباً دو برابر ۱۱۰ میلیارد دلاری است که این شرکت در ماه مه پیش‌بینی کرده بود این در حالیست که ضرر و زیان تولیدکنندگان خودرو در ابتدای سال جاری میلادی یعنی آغاز کاهش تولید آنها، ۶۰.۶ میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود.
این ارقام در شرایطی پیش‌بینی می‌شود که تولیدکنندگان خودرو همچنان درگیر کمبود ریز تراشه ها هستند. بحرانی که باعث توقف تولید در کارخانه‌های خودروسازی در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا شده است.
 افزایش تقاضا برای قطعات الکترونیکی کمبود ریزتراشه‌های مورد نیاز خودروها را شدیدتر کرده و قیمت آن را افزایش داده است و بسیاری ازخودروسازان بزرگ دنیا از جمله فورد و جنرال موتورز در مورد کاهش شدید درآمد در سال جاری میلادی به خاطر کمبود ریزتراشه هشدار داده‌اند.
شرکت الکسی پارتنرز پیش از این پیش بینی کرده بود که تولید این قطعات در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ بهبود یابد اما در حال حاضر این زمان را تا حداقل سه ماهه دوم ۲۰۲۲ به تعویق انداخته است. در این میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا قصد دارند در جریان برگزاری نخستین نشست شورای تجارت و فناوری مشترک در این هفته در مورد کمبود تراشه، هوش مصنوعی و رقابت های فناورانه بحث کنند تا رویکرد منسجم تری برای محدود کردن قدرت غول های فناوری در پیش بگیرند.
در این میان فعالان صنعت خودرو و قطعه معتقدند با توجه به سهم یک سومی تراشه ها در واردات قطعات طبیعی است که ایران نیز از این قاعده مستثنی نباشد این در حالیست که زیان خودروسازان جهانی نیز اثرگذاری کمبود این قطعه در تولید خودرو را نشان می دهد. انباشت سرمایه های خودروسازان به واسطه تولید خودروهای ناقص و مشتریان در انتظار تنها نمونه ای محدود از اثرات کمبود تراشه در صنعت خودرو است.
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی  با بیان این که یکی از اصلی ترین دلایل افزایش تعداد خودروهای ناقص و کف کارخانه در دو شرکت خودروسازی به کمبود تراشه بازمی گردد، می گوید: در کنار این موضوع توقف واردات برخی قطعات و مواد اولیه نیز خودروسازان را دچار مخاطره کرده که در کنار این موضوع منجر به انباشت سرمایه آن ها از یک سو و انتظار خریداران خودرو از سوی دیگر شده است.
وی با تاکید بر این که یک سوم کل واردات صنعت خودرو که قطعه سازی را شامل می شود به ریزتراشه ها ارتباط دارد، می افزاید: بر اساس امارها از 15 درصد واردات مواد اولیه 5 درصد به ریزتراشه ها، 5 درصد مواد اولیه و 5 درصد به سایر قطعات اختصاص دارد بنابراین در نتیجه شاهد اثربخشی این تراشه ها در صنعت خودرو خواهیم بود همانگونه که دنیا درگیر این موضوع است صنعت خودروی ایران نیز از کمبود تراشه متاثر شده است.
این فعال صنعت قطعه ادامه می دهد: هر اتفاقی که در دنیا در زمینه افزایش تولید تراشه ها رخ دهد بدون شک تاخیر اثرات این رشد در صنعت خودروی ایران بیشتر از سایر کشورها است چرا که انتقال ارز به راحتی امکانپذیر نیست و همه صنایع با آن دست به گریبان هستند که این شرایط در صنعت خودرو به مراتب بیشتر است.
مقتدری در خصوص بازگشت شرایط به حالت عادی نیز اظهار می کند: هم اکنون تولید خودرو نسبت به گذشته کاهش نیافته اما آمار خودروهای کف افزایش یافته و این موضوع تازه ای نیست زیرا در گذشته هم این موضوع وجود داشته اما تمرکز بر تکمیل این خودروها و تحویل آن ها تعداد را کاهش داد اما به دلیل بخشی از مشکلات که ریزتراشه ها یکی از اصلی ترین آن ها است دوباره شاهد تعداد خودروهای ناقص هستیم.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی یادآور می شود که هم اکنون میزان تیراژ تولید خودرو افزایش یافته و اظهار می کند: پیش بینی تولید روزانه ایران خودرو هم اکنون دو هزار و 700 دستگاه است که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و طبیعی است در این شرایط که همه صنعت خودرو جهان با آن دست به گریبان هستند ایران نیز از این قاعده مستثنی نباشد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا