اخباربرترخودرو

آب پاکی وزارت صمت روی دست واردکنندگان/ فعلا از واردات خودرو خبری نیست

به گزارش صنعت کار، مجلس شورای اسلامی در تلاش است با رفع ابهامات طر ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو را اجرایی کند.

حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش درباره این موضوع گفت: به تایید نظر شورای نگهبان پس از رفع ابهامات امیدوار هستم و بعید است مصوبه مجدد رد شود.
با چنین نگاهی فعالان صنعت خودرو به آغاز واردات تا پایان سال امیدوارشدند. اتفاقی که انتشار اخبار آن هم بازار را از بعد روانی تحت تاثیر قرار داد و موجب کاهش چند ده میلیونی قیمت خودرو آن هم در شرایط رکود بازار شد.
اما در این میان روح اله ایزدخواه عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تعیین مبدا واردات را در حیطه تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: وزارت صمت می تواند درباره مبدا واردات تصمیم گرفته و مشخص کند خودروها از چه کشورهایی وارد شود.
درواقع تصمیم گیرنده نهایی برای اجرای طرح واردات خودرو وزارت صمت خواهد بود و در صورتی که شرایط برای واردات را فراهم نبیند می تواند اجرای طرح را به تاخیر اندازد.
این در حالی است که چندی پیش سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر افزایش تولید در صنعت خودرو اظهار کرد: در حال حاضر وزارت صمت برنامه ای برای واردات خودرو ندارد.
اما روز پنجشنبه و در بازدید از بیمارستان جانبازان نیایش با اشاره به موضوع واردات خودرو، بیان کرد: در شرایط عادی که تراز تجاری و ارزی کشور متعادل است واردات خودرو خارجی منجر به فضای رقابتی می شود و مفید خواهد بود.
فاطمی امین افزود: در حال حاضر و حداقل تا پایان سال جاری و تا زمانی که تراز تجاری به توازن نرسد، واردات خودرو اقدامی اشتباه است، زیرا حجم زیادی از منابع ارزی درگیر این موضوع شده وقیمت ارز افزایشی می شود. درواقع تورمی ایجاد می شود که به ضرر کل جامعه خواهد بود.
وی در ادامه بیان کرد: در شرایط عادی که صادارت غیر نفتی مناسبی داریم، واردات خودرو می تواند به رقابت پذیری و کیفیت کمک کند اما تا رسیدن به این زمان با چالش ارزی همراه خواهیم بود.
وزیر صمت تصریح کرد: ما به دنبال دست یابی به توازن ارزی هستیم که پس از آن واردات خودرو قابل اجرا خواهد بود.
فاطمی امین حتی در پاسخ به صحبت های قاضی زاده هاشمی مبنی بر واردات 5 هزار خودرو برای جانبازان گفت: تلاش می کنیم این نیاز را با تولید داخلی پاسخ دهیم.
وزارت صمت عزم خود را برای افزایش تولید در صنعت خودرو جزم کرده است و تلاش می کند این صنعت گرفتار در مشکل را به جایگاه واقعی خود رسانده و هدف صادرات 1 میلیون دستگاه خودرو در سال 1404 را محقق کند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا