اخباربرترخودرو

نظرات متفاوت بازار خودرو را آشفته می کند/ تصمیم نهایی برای واردات خودرو چه خواهد بود؟

به گزارش صنعت کار، رضا فاطمی امین در حاشیه نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان در پاسخ به این سوال که اگر طرح واردات خودرو توسط شورای نگهبان تصویب و در نهایت تبدیل به قانون شود واکنش وزارت صمت که پیش از این نسبت به واردات موضع منفی گرفته بود چه خواهد بود، اظهار کرد: بحث قانون یک بحث جداست و بحث منطق اقتصادی یک بحث دیگر است. مسلماً هر چه در قالب قانون تصویب شود ما مجری آن خواهیم بود.

وزیر صمت افزود: اما نظر کارشناسی من به عنوان مقام مسئول در حوزه صنعت و البته نظر رسمی وزارت صمت این است که واردات و صادرات جریان حیات اقتصادی هر کشوری است و همانطور که صادرات می‌کنیم باید واردات هم انجام دهیم اما این فرآیند باید هوشمندانه باشد.
وی ادامه داد: بنابراین وقتی تراز تجاری کشور مناسب باشد من مخالفتی با واردات خودرو نخواهم کرد و معتقدم بخشی از بازار باید با خودروی خارجی تأمین شود تا در رقابت، قیمت و کیفیت شاهد بهبود باشیم.
اظهار نظرات متفاوت از سوی وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودرو می تواند شرایط بازار خودرو را آشفته کند.
مهدی دادفردبیرانجمن واردکنندگان درباره این موضوع به گفت: در حال حاضر همه می دانند مشکل کجاست. مجلس، شورای نگهبان و… همه می دانند مشکل کمبود عرضه است.
وی ادامه داد: کمبود عرضه منجر به افزایش روند قیمت به صورت حبابی و سواستفاده دلالان شده است. برای درمان این درد برخی نمی توانند نسخه ای داشته باشند و خود را از کار کنار می کشند، برخی دیگر هم در تلاش برای تهیه برنامه هستند.
دادفر تصریح کرد: دسته دوم در تلاش هستند تا درمانی علمی و قابل انجام برای این مشکل داشته باشند. اما متاسفانه اظهارات متفاوت منجر به برهم زدن نظم بازار می شود و این در شرایط فعلی یک فاجعه است.
به گفته وی، اگر قرار است این اتفاق رخ دهد نباید با اظهارات متفاوت بازار را تحت تاثیر قرار داد.  واردات خودرو یا اجرایی می شود یا نمی شود اما سردرگمی می تواند بازار را دچار تنش کند.
ما به عنوان انجمن واردکنندگان خودرو در اشکال مختلف و با انواع محدودیت ها در پی کمک به دولت و مجلس شورای اسلامی هستیم تا این مسئله حل شود تا هم منافع نظام حل شود و هم هزینه مردم در بحث خودرو کاهش پیدا کند.
باید منتظر ماند و دید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در دور جدید بررسی ها چه تصمیمی برای وارات خودرو که این روزها داغ ترین خبر حوزه خودرو است، خواهند گرفت. بازار نیز همچنان چشم انتظار تصمیم نهایی مجلس و وزارت صمت در بعد اجرایی است.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا