اخباربانک و بیمه

ساز مخالف «شاخص کل» با «شاخص هم‌وزن» در معاملات امروز بازار

به گزارش صنعت کار، “شاخص کل قیمت” که به اختصار “شاخص کل” نامیده می شود، نشان‌دهنده تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها در کل بازار است و میانگین افزایش یا کاهش قیمت سهام در بازار را بیان می‌کند؛ بنابراین در شاخص کل سهام شرکت‌های بزرگ‌تر و با ارزش‌ بازار بالاتر اثر بیشتری بر مقدار شاخص کل دارند.

در مقابل، شاخص دیگری به نام “شاخص هم‌وزن” وجود دارد که اندازه شرکت‌ها در محاسبه آن چندان تاثیری ندارد و وزن همه شرکت‌ها یکسان در نظر گرفته می‌شود.

در معاملات امروز بیش از هشت میلیارد و ۲۲۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۷ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با دو ‌هزار و ۲۴۸ واحد کاهش به ۴۲۲ هزار و ۵۷۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۴۱۸ واحد افت به ۲۶۶ هزار و ۶۴۷ واحد رسید.

شاخص بازار اول ۲۵۶ واحد و شاخص بازار دوم ۱۲ هزار و ۵۸۷ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با دو هزار و ۷۰۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۳۵۵ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۵۴۲ واحد، گسترش نفت‌وگاز پارسیان (پارسان) با ۴۱۲ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۳۷۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۳۴۴ واحد، پتروشیمی فناوران (شفن) با ۳۴۴ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۲۹۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۹۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۹۰ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲۶۴ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۲۶۰ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۲۶۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۲۳۲ واحد، آلومینیوم ایران (فایرا) با ۲۰۵ واحد و بانک ملت (وبملت) با ۱۸۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

برپایه این گزارش، امروز نماد آریان کیمیاتک (کیمیاتک)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، بورس کالای ایران (کالا)، گروه دارویی برکت (برکت)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، ایران خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۷۰ ‌میلیون و ۵۴۱ هزار برگه سهم به ارزش ۱۲ ‌هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

امروز شاخص فرابورس بیش از ۱۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۱ هزار و ۳۲۰ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار سه میلیارد و ۲۸۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۸۹ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نماد بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، نفت ایرانول (شرانل)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، صنعتی مینو (غصینو) و شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، ‌ شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، مدیریت انرژی تابان هور (وهور)، شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) و سنگ آهن گهرزمین (کگهر) با تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا