اخباربرترخودرو

بازار خودرو در‌ مسیر واقعی شدن قیمت ها/ لزوم حذف قیمت گذاری دستوری

به گزارش صنعت کار، قیمت گذاری دستور در سال های اخیر توانست زیان بیشتری را به صنعت خودروی کشور تحمیل کند و به گفته فعالان این صنعت بازار را از حالت رقابتی خارج و فعالیت دلالان را بیشتر کند.

درواقع بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند با حذف قیمت گذاری دستوری از سوی شورای رقابت بسیاری از مشکلات این صنعت حل خواهد شد.
در همین زمینه روز گذشته رئیس سازمان بورس در نامه ‌ای به وزیر اقتصاد خواستار بررسی مجدد موضوع قیمت‌ گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و خروج این محصولات از شمول قیمت‌ گذاری توسط این شورا شد.
از سویی دیگر رضا شیوا رئیس شورای رقابت در مورد نحوه قیمت گذاری خودرو نیز با اشاره به اینکه این شیوه هیچ گاه قیمت گذاری بر اساس بهای تمام ‌شده را قبول نداشته است، افزود: ما نپذیرفتیم که انحصارگرا بخواهد هرچه هزینه کرده را به اضافه سود به آن برگردانیم‌ در حالی که این موجب زیان مصرف کننده می شد.
وی ادامه داد: متاسفانه مشکلات خودروسازان فراوان است و آنها سرمایه گذاری و هزینه های نامربوط زیاد دارند این در حالی است که خودروساز فقط در رشته خود فعالیت کند ولی شاهدیم آنقدر شرکت های وابسته دارند که زیان ده هستند و می خواهند زیان را از طریق مصرف کننده جبران کنند.

اما ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری، بیان کرد: موضوع قیمت گذاری دستوری هم از نظر علم اقتصاد فرآیندهای اقتصادی را با مشکل همراه می کند و رانت و فساد را به همراه دارد و هم از نظر شرعی مجاز به دخالت چندانی در قیمت گذاری نخواهیم بود.

وی اظهار کرد: درنتیجه باید قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو حذف شود.
خلخالی ادامه داد: شورای رقابت تابعه ای ازدولت است، اگر دولت تصمیم بر حذف قیمت گذاری دستوری داشته باشد می تواند این روش را کنار بگذارد.

خلخالی با اشاره به نتایج حذف قیمت گذاری دستوری در کوتاه مدت، تصریح کرد: ممکن است حذف قیمت گذاری دستوری در کوتاه مدت قیمت خودروهای ارزان در بازار را افزایش دهد اما در بلند مدت هم به نفع تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود و قیمت ها را واقعی می کند.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: باید سرانه درآمد مردم را افزایش داد. با افزایش قیمت محصولات تولیدی ما می توانیم GDP واقعی تر داشته باشیم. اما قیمت گذاری دستوری همه بخش ها را با مشکل همراه می کند.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا