اخبارتاپخودروویژه ها

واردات خودرو بر سر دوراهی

به گزارش صنعت کار، روز گذشته جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو با حضور عضو شورای نگهبان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نمایندگان مرکز پژوهش‌ها به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان را در دستور کار داشت تا ابهامات موجود در این طرح را برطرف کند.

یکی از مواردی که از نظر شورای نگهبان با ابهام همراه است، منشا ارز موردنیاز برای واردات خودرو بود که پس از بررسی‌ها مقرر شد سازوکاری اندیشیده شود که منشا ارز مشخص و افرادی بتوانند خودرو وارد کنند که پیش از واردات منشا ارز خود را به بانک مرکزی اعلام کنند.

همچنین دومین ایراد شورای نگهبان درج عبارت «تصویب سایر مقررات برعهده وزارت صمت است» در مصوبه قبلی بود که مقرر شد که وزیر صمت دستورالعمل‌ها این موضوع را تعیین کند.

اما سوال اصلی این است که برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت چه برنامه ای برای موضوع واردات خودرو دارد.

در حالی که مجلس شورای اسلامی در تلاش است با تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودروهای خارجی را آزاد کند، وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقابل سعی بر افزایش تولید و توان رقابتی در این صنعت را دارد تا در 1404 به تولید 3  میلیون دستگاه خودرو دست پیدا کند.

به نوعی این تفاوت نگاه ها بازار را هم سردرگم کرده است که در نهایت واردات آزاد می شود یا خیر.

پیش بینی بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر آن است که با آزاد سازی واردات قیمت ها در بازار ریزش و واقعی شود به همین دلیل امروز مصرف کننده نهایی یعنی مردم هم برای خرید دست نگه داشته تا نظر مجلس و وزارت صمت مشخص شود.

اما از سویی دیگر سید رضا فاطمی وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است تا پایان سال واردات خودرو اقدامی اشتباه است و تمرکز این وزارتخانه بر افزایش صادرات غیر نفتی و ارتقای تراز تجاری است و در آن زمان است که می توانیم واردات خودرو را هم شاهد باشیم.

البته در صورتی که واردات خودرو به قانون تبدیل شود، وزارت صمت مکلف به اجرای آن خواهد بود.

فاطمی امین در این باره نیز گفت: بحث قانون یک بحث جداست و بحث منطق اقتصادی یک بحث دیگر است. مسلماً هر چه در قالب قانون تصویب شود ما مجری آن خواهیم بود.

وزیر صمت افزود: اما نظر کارشناسی من به عنوان مقام مسئول در حوزه صنعت و البته نظر رسمی وزارت صمت این است که واردات و صادرات جریان حیات اقتصادی هر کشوری است و همانطور که صادرات می‌کنیم باید واردات هم انجام دهیم اما این فرآیند باید هوشمندانه باشد.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی تراز تجاری کشور مناسب باشد من مخالفتی با واردات خودرو نخواهم کرد و معتقدم بخشی از بازار باید با خودروی خارجی تأمین شود تا در رقابت، قیمت و کیفیت شاهد بهبود باشیم.

البته در حال حاضر صنعت خودرو و مصرف کننده نهایی در انتظار نهایی شدن بررسی مجلس و نظر شورای نگهبان خواهند بود.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا