اخبارخودرو

صنایع بزرگ متناسب با نیاز قطعه‌سازان مواداولیه تحویل نمی‌دهند

به گزارش صنعت کار، رضا رضائی- عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور،  ضمن تاکید براینکه برای تحقق اهداف مشخص شده و بطور کلی تحول در صنایع خودروسازی، لازم است نگاه حاکمیت، دولت، مجلس، جامعه و … به این صنعت استراتژیک تغییر کند، اظهار کرد: شرایط این روزها بگونه‌ای است که ادامه روند فعلی پیش گرفته شده در مجموعه صنعت خودروسازی (خودرو و قطعه‌سازی) برنامه‌ها و اهداف متعدد تعیین شده  برای افق ۱۴۰۴ را غیرقابل وقوع خواهد کرد؛ ساختار خودروسازی ما بایستی بازسازی شود و آغاز دولت جدید بهترین فرصت برای این بازسازی و اصلاح ساختاری صنعت خودرو کشور خواهد بود.

وی در رابطه با ضرورت افزایش کیفیت در صنایع خودروسازی، گفت: قطعه‌سازان همچون تمام صنایع دیگر، برای تولید محصول با کیفیت به مواداولیه مناسب نیاز دارند که از سوی پتروشیمی‌ها، فولادسازی و سایر صنایع بزرگ تولید می‌شوند.

این فعال صنعت قطعه‌سازی ضمن یادآوری اینکه صنعت قطعه‌سازی از سال‌های پس از جنگ که ایران‌خودرو و سایپا در مجموع ۳۰ هزار دستگاه تولید نمی‌کردند و کیفیت، مهندسی قطعات و استاندارد آن ها چندان حائز اهمیت نبود، فعالیت خود را آغاز کردند؛ گفت: اما با توجه به اینکه صنعت خودروسازی یکی از استراتژیک‌ترین صنایع در دنیاست و به رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی کشور دارای صنعت، تاثیرگذار است، موضوعاتی همچون کیفیت بسیار مهم است. صنعت قطعه از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و هر قطعه (حتی قطعاتی همچون موکت کف خودرو به لحاظ سایش، مقاومت پارگی و…) نیازمند استاندارد خاص است. این درحالیست که هر خودروساز استاندار خاص خود را دارد و قطعه‌ساز بایستی متناسب با آن‌ها تولید قطعه کند.

صنایع بزرگ حاضر به تامین مواداولیه ویژه قطعه‌سازان با مشخصات مورد نظر نیستند

رضایی تصریح کرد: قطعه‌سازان مشخصات فنی و مهندسی مورد نظر برای مواداولیه مورد نیاز خود را به این صنایع اعلام می‌کنند اما آن‌ها حاضر به تامین نیستند و مواداولیه معمولی که برای سایر صنایع با حساسیت کمتر تولید می‌کنند را به قطعه‌سازان تحویل می دهند؛ بنابراین لازم می‌شود که قطعه سازان مجدد بر روی این مواد، تغییراتی ایجاد کنند اما به دلیل حجم و تنوع قابل توجهی که در این حوزه وجود دارد، عملا امکان‌پذیر نیست.

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازی کشور ادامه داد: به صورت جزئی در هر خودرو بیش از ۱۰ هزار قطعه استفاده می‌شود که اگر بخواهیم با افزایش استانداردهای این قطعات، خودروهایی باکیفیت‌تر داشته باشیم، لازم است همانند سایر کشورهای صنعتی، برای محصولات صنعتی، مواداولیه ویژه و مطابق با استانداردهای لازم را تامین کرده و در اختیار قطعه‌سازان قرار دهیم.

رضایی خاطر نشان کرد: قطعه‌سازان خواستار این هستند که مجلس،   دولت و صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی‌ها، فولادسازان و … که عمدتا زیر نظر دولت فعال هستند را موظف به تولید مواداولیه با ویژگی‌ها و کیفیت مناسب برای استفاده در صنعت خودرو و قطعه سازی کنند؛ این موضوع از حائز اهمیت‌ترین اصولی است که می‌توان براساس آن از قطعه‌سازان و خودروسازان انتظار افزایش کیفیت محصولات را داشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا