اخباربرترخودرو

از افزایش عرضه تا نزدیک شدن قیمت کارخانه به حاشیه بازار/ راه برون رفت مشکلات چیست؟

به گزارش صنعت کار، رضا شیوا رییس شورای رقابت در آخرین نشست خبری دوره دوم این شورای  اظهار کرد: افزایش عرضه تنها راه برون ‌رفت از مشکلات بازار خودرو و قیمت‌ های نامتعارف است.

درواقع افزایش تولید خودروسازان می تواند بازار را از مشکلات پیش رو نجات دهد. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز سعی بر آن دارد با افزایش تولید و عرضه به بازار توان این صنعت را ارتقا داده و برخی مشکلات را از میان بردارد.
سعید مدنی مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به موضوع افزایش تولید به جهت حل مشکلات بازار، اظهار کرد: بدون شک با افزایش عرضه قیمت ها در بازار با کاهش همراه می شوند.
وی ادامه داد: اما نباید فراموش کرد، اگر قیمت فروش کارخانه کمتر از بازار بوده و تفاوت زیادی با آن داشته باشد، هرچقدر هم تولید افزایش و سعی بر پایین نگه داشتن قیمت داشته باشیم، عده ای به دنبال دلالی و حاشیه سود بیشتر خواهند بود.
به گفته مدنی، زمانی که 5 میلیون نفر برای 50 هزار خودرو ثبت نام می کنند، حاکی از آن است که اگر از 50 هزار تا به 150 هزار دستگاه هم برسد دوباره تقاضای بالایی برای آن وجود دارد. یعنی اعدادی در روش فروشی که اخیر رخ داد حاکی از آن است با افزایش تولید و فروش با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده ، تقاضای بالایی برای دستیابی به حاشیه سود بیشتر در بازار وجود دارد.
مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا افزود: افزایش عرضه زمانی اثر گذار است که قیمت در حاشیه بازار تعریف شده باشد. در این حالت با افزایش تولید حاشیه سود خودروساز نیز افزایش یافته و خود به خود قیمت توسط فروش کارخانه کاهش پیدا خواهد کرد.
مدنی در ادامه بیان کرد: در چنین حالتی اگر خودروساز با قیمت های بازار نتواند تمام ظرفیت تولید خود را بفروشد مجبور به کاهش قیمت یا طراحی روش های فروش دیگر خواهد بود. درنتیجه افزایش تولید در دو بخش خودروسازی و بازار تاثیر گذار خواهد بود.
البته افزایش تولید نیازمند تامین قطعات و رفع موانع تولید در حوزه قطعه سازی است. که امید می رود وزارت صمت در این باره نیز برنامه هایی را تدوین کرده باشد. امروز تامین قطعات پاشنه آشیل صنعت خودرو است و موانع در این زمینه می تواند تعداد زیادی از خودروهای تولیدی را در انبارها دپو کند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا