اخبارصنعت و معدن

ایران پلی برای اتصال اعضای سازمان شانگهای به بازار منطقه

به گزارش صنعت کار، ایران در ۲۶ شهریورماه و در جریان نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای با موافقت همه اعضا، نهمین عضو دائم این سازمان شد. عضویت ایران در این سازمان، علاوه بر دستاوردهای سیاسی و امنیتی، فرصت‌های اقتصادی گسترده‌ای را نیز پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان قرار می‌دهد و مسیر مبادلات تجاری با کشورهای عضو را تسهیل می‌کند.

در همین راستا، نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه پیمان های منطقه ای می تواند مبادلات تجاری میان کشورهای عضو را افزایش دهد، اظهار داشت: تشکیل سازمان ها می تواند روابط را بهبود بخشیده و بازار جدیدی را در اختیار اعضا قرار دهد.

«حمیدرضا صالحی»، با اشاره به رسمی شدن عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای، تصریح کرد: در این پیمان کشورهای بزرگ اقتصادی مانند چین، روسیه و هند حضور دارند که ایران می تواند از این ظرفیت در بخش های مختلف اقتصادی و سیاسی بهره مند شود.

وی با بیان اینکه برای بهره مندی از حضور در سازمان شانگهای نیاز به ایجاد بسترهایی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: رفع تحریم ها و ایجاد روابط بانکی می تواند کمک بسیاری برای فعالان اقتصادی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان شانگهای باشد.

صالحی با بیان اینکه بخش خصوصی در کنار دولت می تواند ظرفیت موجود در عضویت سازمان همکاری های شانگهای را فعال کرده و مورد بهره برداری قرار دهد، گفت: حضور بخش خصوص می تواند موجب افزایش صادرات، کاهش اثرگذاری تحریم ها، بهبود معیشت جامعه و رشد قدرت خرید مردم شود.

ایران می‌تواند تبدیل به هاب انرژی در منطقه شود

وی با اشاره به اینکه بخشی از ظرفیت حضور در سازمان شانگهای در حوزه انرژی است، اظهار داشت: با توجه به حضور کشورهایی مانند هند، چین و روسیه در این پیمان می توانیم تبدیل به هاب انرژی در منطقه شویم.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: کشورهای کریدور شمال به جنوب ایران از جمله ترکمنستان و روسیه توانایی تولید انرژی دارند و می توانند آن را به کشورهای حاضر در مسیر شرق به غرب که نیازمند برق و گاز هستند، صادر کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایران ظرفیت های بسیاری برای بهره مندی از مزایای عضویت در سازمان همکاری های شانگهای دارد، تصریح کرد: شناسایی بازار ها، نزدیکی با عراق و کشورهای CIS، انرژی ارزان و نیروی انسانی ایران را تبدیل به پلی برای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و کشورهای منطقه کرده است.

صالحی با اشاره به طرح احیای جاده ابریشم از سوی کشور چین، گفت: با توجه به رسمی شدن عضویت ایران در سازمان شانگهای، این جاده می تواند نقش ایران را بسیار پررنگ کند و موجب درآمدزایی و سودآوری برای کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان همکاری های شانگهای می تواند قدرت و نفوذ کشور را در روابط سیاسی بیشتر کند و توسعه فرهنگ و اقتصاد را برای کشور به دنبال داشته باشد.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه در هر تصمیم سیاسی نیاز به حضور فعالان اقتصادی وجود دارد، اظهار داشت: حضور اتاق بازرگانی به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در کنار دولت و استفاده از پیشنهادات آنها در اجلاس های آینده این سازمان می تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، سازمان همکاری‌های شانگهای تشکیل شد. تاکنون کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در این پیمان به عنوان اعضای اصلی شناخته می شدند. سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی این سازمان محسوب می‌شوند. روز جمعه (۲۶ شهریورماه) ایران نیز در بیست و یکمین اجلاس سران این سازمان به عنوان نهمین عضو رسمی معرفی شد.

سازمان همکاری‌های‌ شانگهای با حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی جهان از جمله معدود سازمان‌هایی با ماهیت هم‌زمان اقتصادی و امنیتی- نظامی است.

بر اساس اعلام گمرک، میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای در سال ۹۹ به ۵۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۴۶ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۹ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

بیشترین حجم تجارت ایران با چین به ارزش ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است و هند با سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا