اخباربرترخودرو

از نوسانات ارزی تا افزایش تولید/ گره رکود در بازار خودرو کور تر شده است

به گزارش صنعت کار، بازار خودرو مدت بسیاری است که در رکود به سر می برد و به نوعی در انتظار اتفاقی است که بار دیگر به معاملات رونق بخشد.

مشخص نبودن برخی سیاست ها از یک سو و مطرح شدن اخباری برای از سرگیری  مذاکرات از سویی دیگر باعث شده تا خریداران برای معاملات دست نگه دارند.
اما عوامل دیگری در این میان می تواند بر رکود موجود تاثیر گذار باشد. نرخ ارز از مهمترین فاکتورهایی است که نه تنها در بازار خودرو نقش آفرینی می کند، بلکه می تواند بازار هر صنعتی را با نوسان و چالش همراه سازد.
نوسانات نرخ ارز در چند هفته اخیر از عواملی بود که توانست بر ادامه دار شدن این رکود اثر گذار باشد. درواقع عدم ثبات نرخ ارز مردم را به عنوان مصرف کننده نهایی سردرگم کرده است. اما در آن سوی ماجرا صنعت خودرو در تلاش برای افزایش تولید است تا میزان عرضه و تقاضا در بازار متعادل شود.
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه نرخ ارز یکی از عوامل اثر گذار بر بازار خودرو است، اظهار کرد: عدم ثبات نرخ ارز یکی از مواردی است که بر این رکود تاثیر داشته اما موضوع دیگر واقعی نبودن قیمت ها است.
وی در ادامه بیان کرد: باتوجه به اینکه قیمت ها در بازار واقعی نیست، مردم به عنوان مصرف کننده نهایی برای خرید دست نگه داشته و منتظر کاهش قیمت هستند. به عنوان مثال اگر واردات خودرو در عمل اجرایی شود، قیمت خودروهای داخلی کاهش خواهد یافت اما در عمل این اتفاق رخ نداد و این موضوع هم توانست تاثیر گذار باشد.
خلخالی بیان کرد: با افزایش تولید میزان عرضه به تقاضا نزدیک و تا حدودی از هیجان بازار کاسته می شود که خود می تواند از دلایل ادامه دار شدن این رکود باشد.
البته فراموش نکنیم سیاست گذاری ها در صنعت خودرو نیز می تواند بر این رکود اثر گذار باشد. بدون شک با خروج دولت از تصدی گری در صنعت خودرو و همچنین ورود بخش خصوصی، فعالیت این صنعت شکل دیگری به خود می گیرد. همچنین حذف قیمت گذاری دستوری نیز می تواند به نفع تولیدکننده و مصرف کننده بوده و با شفاف شدن قیمت ها از میزان ضرر وارده به خودروسازان کمک کند.
عوامل یاد شده دست به دست هم داده اند تا رکود در بازار خودرو ادامه دار شود. اما در این میان کاهش تصدی گری دولت و همچنین آغاز مذاکرات برجام و دستیابی به نتایج مثبت می تواند تکاپویی جدید در این بازار ایجاد کند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا