اخباربرترصنعت و معدن

ایران هاب برق منطقه خواهد شد یا مصر؟

به گزارش صنعت کار، رضا میرابیان  درباره ورود مصر به حوزه صادرات برق و تعریف اهداف هاب شدن در منطقه اظهار داشت: این کشور با توجه به منابع کم گاز و عدم امکان تامین سوخت امکان احداث گسترده نیروگاه به نحوی که به یک صادرکننده بزرگ تبدیل شود، ندارد.

وی افزود: برنامه‌های صادرات برق از سوی مصر به لبنان نیز در پی اعلام حزب‌الله جهت رفع مشکل خاموشی و تامین سوخت پمپ بنزین‌ها بوده کمااینکه سیاست جمهوری اسلامی هم تامین نیاز انرژی کشورهای منطقه از جمله عراق، لبنان و سوریه است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: گاها شنیده شده برخی کشورها تحت عنوان عادی‌سازی روابط و یا صلح آبراهامز که امریکا و اسرائیل در منطقه راه‌اندازی کرده‌اند بدنبال این هستند که پای اسرائیل را در  سیاست انرژی منطقه باز کنند بنابراین جمهوری اسلامی همواره جهت جلوگیری از این نفوذ احتمالی برنامه‌های گسترده‌ای را جهت تامین انرژی کشورهای منطقه پیگیری می‌کند.

وی درباره امکان اینکه ایران به هاب برق منطقه تبدیل شود، گفت: امسال به خاطر کاهش شدید بارندگی 25 تا 30 درصد برق نیروگاه‌های آبی از مدار خارج شد بنابراین در داخل کشور با کمبود برق روبرو شددیم و مجبور به کاهش صادرات شدیم، اما در هر حال کشورهای همسایه مثل افغانستان، پاکستان و عراق نیاز زیادی به انرژی برق دارند که ایران می‌تواند به عنوان یک تامین‌کننده بزرگ ورود کند.

میرابیان درباره اینکه آیا ممکن است بازارهای ایران توسط کشوری مثل مصر اشغال شود، بیان داشت: کمبود برق در بازارهای هدف ایران بسیار بالاست بنابراین ورود کشور دیگری برای صادرات به این کشورها به معنای این نیست که جایگزین برق ایران شوند، ضمن اینکه پروسه ساخت نیروگاه بسیار زمان‌بر است و مصر بزودی نمی‌تواند تامین انرژی این کشورهای متقاضی را بعهده بگیرند.

وی یادآور شد: ما باید طبق یک برنامه اصولی ابتدا نسبت به اصلاح و تامین بهینه مصرف داخل اقدام کنیم، تبادل برق با کشورهای همسایه بخصوص آسیای میانه را که به لحاظ پیک زمان مصرف با ما تفاوت دارند دنبال کنیم، سپس به منظور صادرات مطمئن و مستمر برق به کشورهای مورد هدف اقدام کنیم تا به عنوان یک صادکننده و تامین‌کننده پایدار در منطقه شناسانده شویم.

 

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا