اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

تولید ۱۰ هزار مگاوات برق با سلول های خورشیدی

به گزارش خبرنگار صنعت کار، کمبود برق در سال جاری با افزایش تولید در صنایع به چالشی جدی تبدیل شد. چالشی که می تواند سرمایه گذاری های صورت گرفته در صنایعی همچون فولاد را تحت تاثیر قرار داده و با کاهش تولید این واحدها را با ضرر و زیان مواجه کند.

در حالی چالش انرژی به بحرانی جدی تبدیل شده است که صنعت فولاد کشور در مسیر رسیدن به چشم انداز 1404  است، حال چنین چالشی می تواند علاوه بر کاهش تولید، حضور در بازارهای صادراتی را تحت تاثیر قرار دهد. فراموش نکنیم موفقیت در بازارهای صادراتی علاوه بر تولید محصولی با کیفیت نیازمند تداوم حضور است، پس کمبود برق می تواند این تداوم را دستخوش تغییر کرده و حضور رقبا در بازارهای صادراتی را افزایش دهد.

هرچند باید برای ایجاد نیروگاه های جدید سرمایه گذاری رخ دهد اما در این میان باتوجه به موقعیت جغرافیایی کشور، در بسیاری از مناطق صنایع می تواند از انرژی پاک همچون انرژی خورشیدی استفاده کنند.

اما توسعه انرژی خورشیدی نیز خود نیازمند سرمایه گذاری و حمایت های دولت است. امروز شرکت هایی همچون شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در این زمینه پیشقدم شده و توانسته اشتغالزایی خوبی در منطقه ایجاد کند اما توسعه چنین فعالیت هایی مستلزم همراهی دولت خواهد بود.

در همین زمینه سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با اشاره به بحران انرژی اظهار کرد: به خاطر قیمت بالای گاز و فرآورده های نفتی و کمبود برق در برخی مناطق کشور که سبب استفاده از فرآورده های نفتی می شود، تولید برق با استفاده از سلولهای خورشیدی حائز اهمیت است.

تامین ۱۰ هزار مگاوات برق با استفاده از سلول های خورشیدی تا ۴ سال آینده

وی در ادامه با بیان اینکه جهت گیری جهانی به سمت تولید برق با استفاده از سلولهای خورشیدی است، تصریح کرد: در کشور ما نیز وزارت نیرو تا ۳۵ هزار مگاوات برای ۴ سال آینده می خواهد افزایش ظرفیت تولید برق داشته باشد که ۱۰ هزار مگاوات آن با استفاده از سلولهای خورشیدی است.

تولید بیش از یک هزار مگاوات برق در سال، توسط مانا انرژی پاک

وزیر صنعت، معدن و‌تجارت اضافه کرد: مانا انرژی پاک نیز واحد ارزشمندی است که ظرفیت تولید بیش از یک هزار مگاوات برق را در سال دارد.

پیاده سازی زنجیره کامل تولید برق با استفاده از سلول های خورشیدی

فاطمی امین گفت: مدیران کارخانه برای پیاده سازی زنجیره کامل تولید برق با استفاده از سلولهای خورشیدی برنامه ریزی کرده اند که این موضوع هدف و برنامه مورد تایید ما نیز می باشد.

وی با بیان اینکه این واحد اکنون ۳۰ هکتار زمین در اختیار دارد، بیان کرد: این واحد به حدود ۱۰۰ هکتار زمین نیاز دارد که ما نیز در این خصوص قول همکاری داده ایم.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا