اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

بخش معدن نیازمند حضور خصوصی های پرتوان است/ دولت به بخش خصوصی بها دهد

به گزارش صنعت کار، ابراهیم جمیلی رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در این نشست گفت: ایده های ارزش آفرین در موفقیت های یک بنگاه اقتصادی بسیار مهم است.
وی گفت: اگر دولت در رویکرد راهبردی خود به این‌ایده ها توجه داشته باشد می توان شاهد استقبال جوانان برای حضور در این بخش بود.
جمیلی افزود: مشکل عدم باور بخش‌خصوصی و‌ نقش آفرینی خانه معدن در سیاست ها است. از سویی دیگر شاهد موازی کاری هایی در بخش های مرتبط هستیم.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بیان کرد: متاسفانه با عدم برنامه ریزی مواجه و نگاه جزیره ای داریم اما پیشنهاد آن است که از شرکت های دانش بنیان در بخش معدن استفاده و از آنها حمایت کنیم.

جمیلی با بیان اینکه تحریم ها سریعا رفع نمی شود، گفت: ما باید گزینه های مختلفی برای ادامه حیات روی میز داشته باشیم، درنتیجه باید به بخش خصوصی باور داشت.

وی گفت: بخش معدن بخشی وسیع است که به هر میزان بیشتر شناخته شود، ارزش افزوده بیشتری حاصل می شود. ما از دنیا در حوزه تکنولوژی عقب مانده ایم. متاسفانه امروز هم صحبت ها تکراری و راه حل ها همان راهکارهایی است که همیشه اعلام کرده ایم.

جمیلی همچنین بیان کرد: ما آماده حمایت از طرح های پژوهشی هستیم اما اطلاع رسانی در این باره بسیار ضعیف است.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در پیشنهاد به خانه معدن گفت: باید بانک اطلاعاتی در همه بخش های خانه معدن ایجاد شود. در تمام زمینه های تخصصی معدن باید این بانک اطلاعاتی یکی‌از بانک های اطلاعاتی منبع حتی برای افراد خارج از کشور باشد.

جمیلی اظهار کرد: اگر از ایرانیان مقیم خارج به عنوان سرمایه های اصلی استفاده کنیم، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. این اقدامات را می توان در قالب بخش خصوصی و خانه معدن اجرایی کرد.

*به دنبال توسعه متوازن هستیم
پانته‌آ گرامی شعار مدیر عامل شرکت معدنی ایران-گینه (SBDT) در این نشست گفت: زنجیره ارزش معدنکاری باید جهانی باشد چراکه تا تجارت بین‌الملل نباشد این تکمیل زنجیره، تحقق نمی یابد و جهانی شدن نیاز است تا موقعیت ما هم‌سو با جهان و تاثیرات ذی‌نفعان، در این زنجیره تثبیت شود.
وی افزود: ما به دنبال توسعه متوازن هستیم اما اگر بخواهیم بخشی از زنجیره جهانی باشیم باید تامین مواد اولیه را تضمین کنیم و تضمین دسترسی به مواد اولیه کشورهای محدود باقی مانده معدنی داشته باشیم، که آفریقا می‌تواند منطقه هدف خوبی باشد.
به گفته گرامی شعار، یکی از راه‌حل‌های ما بحث تکنولوژی است که بتوانیم استفاده بهینه از ذخیره‌هایمان داشته باشیم.
وی گفت: ما تحریم های خارجی و خودتحریمی داشتیم که سرعت حرکت ما را کاهش داده است البته خود شرکت های معدنی بزرگ دنیا نیز چون تمرکز بالایی در تولید داشته‌اند به اندازه کافی به تکنولوژی بها ندادند.

*در شرایط دشوار تحریمی قرار داریم
کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازار بین‌الملل فولاد در این نشست گفت: مهمترین موضوع استفاده از تکنولوژی های روز دنیا است.
وی تصریح کرد: امیدوار هستیم تحریم ها رفع و فعالیت های تجاری رونق بگیرد.

جعفری طهرانی بیان کرد: اگر سهم تولید ناخالص داخلی پایین است ناشی از شرایط تحریمی بوده و بسیاری از خریداران اقدام به خرید نمی کنند.

این کارشناس بازار بین الملل تصریح کرد: راهکار درست آن است که در کنار بیانات مقام معظم رهبری تلاش بر آن باشد که کالایی با ارزش افزوده بالا تولید کنیم.

جعفری طهرانی بیان کرد: همیشه مخالف واردات سنگ آهن بودم مگر آنکه تحریم ها برداشته شود. در این میان فرآوری سدهای باطله از مهمترین اقداماتی است که این جشنواره به خوبی به آن پرداخته است.

*دولت به بخش خصوصی بها دهد
محمد حسین بصیری استاد دانشگاه تربیت مدرس در این نشست تخصصی اظهار کرد: امروز دولت نیازمند ایده ها است و‌ باید از آنها استفاده کند.
وی گفت: این تجربیات باید در قالب پیشنهاد به دولت ارائه تا هم با مشکلات آشنا شوند و هم از راهکارها استفاده کند.

بصیری تصریح کرد: امروز برای ارتباط بین المللی و حضور سرمایه گذار خارجی نیازمند ثبات در قوانین هستیم. دولت باید تکلیف خود را با قوانین و‌سیاست گذاری ها مشخص کرده و زمانبندی آن را مشخص کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امروز بخش خصوصی واقعی سهم چندانی از فعالیت های معدنی ندارد.

بصیری اضافه کرد: دولت باید تنها رگولاتور باشد و از بخش خصوصی حمایت کند تا شاهد رقابت باشیم. اشکال اصلی آن است که ارتباط دولت با بخش خصوصی کم است.

وی افزود:دولت باید به بخش خصوصی به عنوان مشاوران و‌متخصصان بها داده و از نظرات آنها استفاده کند.

* نیازمند مدیریت با نگاه توسعه‌ای هستیم
محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران در ادامه این نشست گفت: ما شاهد فقر اطلاعاتی در تمام بخشهای این حوزه هستیم و دشواری‌های زیادی را به فعالان این حوزه تحمیل کرده است.

وی اضافه کرد: این اطلاعات می تواند ارتباط صنعت و دانشگاه را تعمیق کند. ما نیازمند مدیریت با نگاه توسعه‌ای هستیم. توسعه با مدیران توسعه‌ای ایجاد می‌شود باید نگاه ها به این سمت حرکت کند و به نظر می‌رسد دولت سیزدهم نگاه این‌چنینی دارد.

بهرامن اضافه کرد: ما بهترین کیفیت سنگ ساختمانی را داریم اما کمترین میزان صادرات آن را داریم این موارد نشأت گرفته از عدم مدیریت درست است.

به گفته رییس خانه معدن، یکی از راههای موفقیت کشور، قوت بخشیدن به بخش معدن است.
بهرامن تصریح کرد: در بخش معدن روز به روز سرمایه‌گذاری‌ها در جهت ایجاد ارزش افزوده در حال گسترش است و علت اساسی نیز این است که دسترسی به این تکنولوژی‌ها به دلیل داخلی سازی آن‌ها افزایش یافته است.
وی در پایان تاکید کرد: اولویت دولت سیزدهم باید استفاده از نگاههای نو و تکنولوژی روز و جذب سرمایه جدید باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا