اخبارنفت و پتروشیمی

تغییرات جدید در غول‌های انرژی ترکیه

به گزارش صعت کار، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: دولت رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، قصد دارد عمدتا روی شرکتهای انرژی شامل واردکننده گاز و اپراتور خط لوله دولتی بوتاس متمرکز شود.

دولت ترکیه مطابق با قانون مربوط به آزادسازی بازار گاز، می‌خواهد بوتاس را به بخشهای کوچک‌تری تجزیه کرده و معاملات و خطوط لوله را در قالب کسب و کار جداگانه‌ای سازماندهی کند. هدف از اصلاحات برنامه ریزی شده، جایگزین کردن تفکر سازمانی مبتنی بر سود به جای کنترل دولتی سخت گیرانه در این شرکتهاست.

این اصلاحات بخشی از تلاشهای چند دهه‌ای برای متوقف کردن ضرردهی شرکتهای دولتی بوده و بر شرکتهای خارج از بخش انرژی هم تاثیر می‌گذارد.

این شرکتها بعد از سودآور شدن و تولید پول برای بودجه دولت مرکزی، می‌توانند در مرحله بعد برای عرضه اولیه عمومی یا خصوصی سازی آماده شوند. در بخش انرژی اکثر شرکتها از جمله شرکت تولیدکننده نفت Tpao که در حال اجرای پروژه توسعه میدان گازی عظیم در دریای سیاه است، متعلق به صندوق سرمایه دولتی ترکیه هستند.

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه هفته گذشته اعلام کرده بود شرکتهای بوتاس و Tpao برای امنیت انرژی ترکیه حائز اهمیت هستند و اتهامات رهبر حزب مخالف مبنی بر این که دولت آماده فروش هر دو شرکت به شرکتهای خارجی می شود را رد کرد.

دولت ترکیه همچنین شرکت دولتی انتقال برق Teias را برای عرضه اولیه عمومی تا پایان سال ۲۰۲۲ آماده می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هیچ شرکت دولتی بزرگی در سالهای اخیر سهم برای فروش نگذاشته است. آمار سازمان خصوصی سازی نشان داد درآمد خصوصی سازی ترکیه در سال ۲۰۲۰ به ۲۲ میلیون رسید که پایین‌ترین میزان در ۳۳ سال اخیر بود و افت فاحشی در مقایسه با رکورد ۱۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ نشان داد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا