اخباربرترخودرو

کمبود خودرو در بازار های جهانی تا چه زمان ادامه دارد؟/ دلایلی که قیمت خودرو در بازارهای جهانی را افزایش داد

به گزارش صنعت کار، صنعت خودرو در سطح جهانی امروز با چالش هایی همچون کمبود تراشه، مواد اولیه مورد استفاده در آلیاژهای آلومینیوم و… مواجه است.

بحرانی که بخشی از آن به دلیل تصمیمات اتخاذ شده در چین ایجاد شده می تواند خطری برای صنعت خودروسازی جهان باشد.
به عنوان مثال تولید منیزیم  تقریباً در انحصار چین است که یکی از اجزای اصلی تولید آلیاژ آلومینیوم به شمار می رود.  در اوایل اکتبر ، کمیسیون توسعه و اصلاحات شهر یولین سند جدیدی را در زمینه دستیابی به اهداف کاهش شدت و مصرف انرژی تا سال ۲۰۲۱ منتشر کرد. در این سند مقرر شده بود که صنایع یا بنگاه های اقتصادی پر مصرف باید از سپتامبر تا دسامبر تولید خود را کاهش داده یا متوقف کنند.
این محدودیت های تولید به ویژه بر تولید منیزیم تأثیر گذاشته است ، به طوری که ۳۵ تا ۵۰ کارخانه ذوب منیزیم تا پایان سال تعطیل شده اند.
هیچ جایگزینی برای منیزیم در تولید ورق آلومینیوم و بیلت وجود ندارد. بنابراین اگر عرضه منیزیم متوقف شود ، کل صنعت خودرو به طور بالقوه تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و مجبور به کاهش تولید می شود.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به وجود برخی بحران ها در صنعت جهانی خودرو، گفت:  اتفاقی که پس از شیوع کرونا شاهد بودیم  آن است که چند پدیده شرایطی همزمانی با یکدیگر پیدا کردند. به عنوان مثال در این شرایط شاهد رونق گرفتن رمز ارزها بود که باعث شد بازار تراشه به سمت ماینرها سوق پیدا کند. این اتفاق بر بخش های مختلف از جمله صنعت خودرو اثر گذار بود. به عنوان مثال قیمت لپ تاپ، موبایل و… در سطح بین الملل چند برابر شده است.
وی تصریح کرد:  موضوع دیگر آن است که بخش زیادی از نیروی کار تعدیل شده اند و کارخانه ها از چرخه تولیدی خود خارج شده اند. اما معضل دیگر در این میان مسئله سخت گیری های زیست محیطی است که کشورهای در حال پیاده سازی برنامه هایی در این زمینه هستند. البته برخی از این سخت گیری ها غیرواقعی بوده و باعث شده برخی صنایع آلاینده تولید خود را کاهش دهند.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، کشوری همچون چین تولید الکتریسیته که عمدتا بر مبنای سوخت های فسیلی و زغالسنگ است، را کاهش داده و درنتیجه مجبور به کاهش تولید در برخی صنایع خود شده است.
زاوه تصریح کرد: همزمانی این پدیده ها با یکدیگر تولید جهانی را به شدت با اختلال مواجه کرد.
وی اظهار کرد: جالب است بدانید در حال حاضر به دلیل مشکلات پیش آمده فروش خودرو به صورت اقساط که پیش تر در دنیا رایج بود متوقف شده است. از سویی دیگر چند نرخی شدن و افزایش قیمت نیز بسیار در صنعت خودروی جهان باب شده است. کمبود ها کم و بیش در تمام دنیا قابل مشاهده است و پیش بینی می شود تا نیمه 2023 شاهد کمبود خودرو در مقیاس جهانی باشیم.
زاوه افزود: البته موضوع تراشه در برخی حوزه ها در حال حل شدن است. اما دلایل یاد شده توانسته قیمت خودرو در بازارهای جهانی را افزایش دهد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا