اخباربرترصنعت و معدن

سهم صنعت از صادرات غیرنفتی چقدر است؟

به گزارش صنعت کار، بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در چهار ماهه نخست امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق)، ۳۸ میلیون و ۳۳۱ هزار تن به ارزش ۱ میلیارد و ۲۸۳ میلیون دلار بوده است.

بیشترین سهم این صادرات مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که ۵۱.۲ درصد (به لحاظ وزنی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی نیز به ۳۸.۱ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

میزان صادرات تروشیمی و میعانات گازی و معدن و صنایع معدنی در چهار ماهه اول امسال به ترتیب ۱۹ میلیون و ۵۹۱ هزار تن معادل حدود ۷.۲ میلیارد دلار و ۱۴ میلیون ۶۲۴ هزار تن معادل ۴.۱ میلیارد دلار بوده است. وزن و ارزش صادرات بخش پتروشیمی به ترتیب ۳۳.۲ و ۶۹.۴ و وزن و ارزش صادرات مواد معدنی هم ۲۳.۲ و ۱۴۶.۵ درصد رشد داشته است.

سهم کشاورزی و صنایع غذایی و صنعت نیز از کل وزن صادرات غیر نفتی به ترتیب ۷.۴ و ۳.۲ درصد بوده، به طوری که در چهار ماهه نخست امسال به ترتیب دو میلیون و ۸۵۷ هزار تن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد دلار و یک میلیون و ۱۲۵ هزار تن محصولات صنعتی به ارزش به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دلار صادر شده است. وزن و ارزش صادرات بخش غذایی به ترتیب ۱۲.۶ درصد افزایش و ۸.۶ درصد کاهش داشته و وزن و ارزش صادرات محصولات صنعتی نیز هم ۲۵ و ۳۲.۸ درصد رشد داشته است.

در این میان صادرات فرش و صنایع دستی کمترین سهم از صادرات غیرنفتی، معادل ۰.۰۱ درصد، را در این مدت به خود اختصاص داده است. در چهار ماهه نخست امسال ۶۰۰۰ تن فرش و صنایع دستی به ارزش ۴۴ میلیون دلار صادر شده که وزن و ارزش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۵۰ درصد رشد و ۱۸.۵ درصد کاهش داشته است.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا