اخباربرگزیدهتاپصنعت و معدن

ثبت رشد 50 درصدی وزنی صادرات با وجود بحران انرژی

به گزارش صنعت کار،مجموع وزنی صادرات شرکت های بزرگ فولادی در نیمه نخست امسال با متوسط رشد نزدیک به 50درصدی همراه شد. طی این مدت 3.8 میلیون تن فولاد به بازارهای هدف صادر شد.

به رغم قطعی برق و کاهش تولید در برخی از ماه ها، شرکت های بزرگ فولادی در شش ماه ابتدای سال 1400 افزون بر 3.8 میلیون تن فولاد صادر کردند که این رقم  48درصد بیش از عملکرد مدت مشابه سال 99 بوده است.

در مدت مورد بررسی شرکت فولاد مبارکه افزایش 118 درصد در صادرات را رقم زد. شرکت فولاد خوزستان نیز توانست رشد صادرات را تجربه کند به طوری که این شرکت 34درصد افزایش صادرات نسبت به مدت سال گذشته را به ثبت رساند.
از سوی دیگر صادرات شرکت ذوب آهن اصفهان در 6 ماهه ابتدای سال جاری 32 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

ثبت چنین آماری حاکی از آن است که مجموعه های فولادی با نقشه راه درستی در مسیر توسعه حرکت می کنند. اما در این میان وجود برخی موانع زیرساختی توانسته از سرعت تولید کاسته و تولید کنندگان فولاد را نسبت به آینده پیش روی خود نگران کند.

تابستان امسال کمبود برق توانست به جدی ترین چالش تولیدکنندگان فولاد تبدیل شود و این موضوع می تواند در زمستان در پی کمبود گاز برنامه تولیدی سال جاری را با تغییر همراه کند.

هرچند تولیدکنندگان فولاد در سال جاری توانستند از نظر وزنی رشدی 50 درصدی در صادرات داشته باشند اما همچنان این نگرانی وجود دارد که کمبود ها در بخش انرژی صنعت فولاد را با چه وضعیتی مواجه می کند.

هرچند وزارت صمت و نیرو در تفاهم نامه ای مشترک برای تولید 10 هزار مگاوات برق وارد همکاری شده اند اما در سال جاری در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود گاز توانست برنامه جبرانی تولید را تغییر دهد. بسیاری از تولیدکنندگان در فصل تابستان کاهش تولید رد زمستان بدلیل قطع گاز را جبران می کردند اما در سال جاری بحران ایجاد شده در تابستان توانست این برنامه را تغییر دهد.

البته در چنین شرایطی واحدهای تحقیق و توسعه با مطالعه روش های جدید کاهش مصرف انرژی دست بکار شده تا بتوانند حل این بحران را از واحد خود آغاز کنند. اما در این میان صنعت فولاد با توجه به نزدیک بودن چشم انداز 1404 و نقش آفرینی در صادرات غیر نفتی بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش تامین زیرساخت ها و مواد اولیه است تا بتواند با تحقق برنامه ها گامی مهم در توسعه صنعتی کشور بردارد.

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا